Ingenuity na površini Marsa snimio krhotine letjelice

autor

Ingenuity – NASA-in ‘helikopter’ – snimio je nevjerojatne slike koje pokazuju krhotine letjelice u kojoj je rover Perseverance spušten na površinu Marsa.

Nevjerojatne slike

NASA-in leteći dron na površini Crvenog planeta snimio je krhotine nastale tijekom prošlogodišnjeg slijetanja rovera Perseverance, pokazujući izvanredne detalje padobrana letjelice i stražnjeg dijela aeroškoljke.

Krhotine i ostatci padobrana i stražnje školjke letjelice koja je spustila NASA-in rover 'Perseverance' na površini Marsa 19. travnja 2021. godine (©NASA-JPL/Caltech).
Krhotine i ostatci padobrana i stražnje školjke letjelice koja je spustila NASA-in rover ‘Perseverance’ na površini Marsa 2021. godine (©NASA-JPL/Caltech).

Robotski helikopter Ingenuity preletio je mjesto pada krhotina 19. travnja nakon što su kamere na roveru Perseverance uočile njihove ostatke u daljini. Iz NASA-e su potvrdili da neće slati rover kako bi izbliza pogledao krhotine, no zato su poslali helikopter Ingenuity koji je snimio 10 slika s otprilike 8 metara visine.

Prelet je organiziran na zahtjev NASA-ini inženjeri koji rade na programu Mars Sample Return čiji je cilj vratiti uzorke marsovskih stijena na Zemlju. Naime, slike će omogućiti inženjerima da ispitaju stanje stražnje školjke i padobrana, dajući nove uvide u njihov učinak prilikom slijetanja rovera Perseverance 18. veljače 2021. godine.

Važnost slika

Perseverance je imao najbolje dokumentirano slijetanje na Mars u povijesti, s kamerama koje su prikazivale sve, od napuhavanja padobrana do dodira. Međutim, slike koje je Ingenuity uslikao nude drugu točku gledanja,“ rekao je Ian Clark, inženjer zadužen za dio misije Mars Sample Return.

Fotografije će tako pružiti uvid u to jesu li NASA-ini sustavi radili onako kako mislimo da su radili. Clark je također istaknuo da potencijalno „nude čak i dobre inženjerske informacije koje možemo koristiti za planiranje povrata uzorka s Mars; ako je tako, to će biti nevjerojatno. A ako ne, slike su i dalje fenomenalne i inspirativne.“

Uočeni dijelovi

Stražnji dio školjke – koji se može vidjeti na slikama – bio je dio strukture u kojoj se nalazio rover Perseverance tijekom putovanja od Zemlje do Marsa. Aeroškoljka štitila je robota od aerodinamičkih sila i topline dok je letjelica uranjala u atmosferu Marsa brzinom od gotovo 20000 km/h. Padobran je, potpuno raširen, bio širok 21.5 metara.

NASA-in rover 'Perseverance' unutar njegove 'školjke' prije polijetanja u NASA-inom svemirskom centru Kennedy na Floridi 29. travnja 2020. godiune (©NASA JPL/Christian Mangano).
NASA-in rover ‘Perseverance’ unutar njegove ‘školjke’ prije polijetanja u NASA-inom svemirskom centru Kennedy na Floridi 29. travnja 2020. godiune (©NASA JPL/Christian Mangano).

Rover je izbacio padobran i stražnju školjku otprilike minutu prije nego što je sletio u krater Jezero, bazen koji je nekada bio prekriven tekućom vodom koju je napajala rijeka koja je tekla s obližnjih visoravni. Rover je potom usporio za slijetanje uz pomoć raketnog pojasa (eng. rocket pack). Perseverance je spušten na površinu Marsa na sajlama i uzdama na tehnološki složenoj metodi koju NASA naziva ‘nebeskom dizalicom’.

U međuvremenu rover nastavlja istraživanje

Marsovi roveri već su ranije pregledali ostatke krhotina letjelica koje su ih spustile na površinu. Tako je NASA-in Opportunity rover naišao je na svoj toplinski štit 2005., otprilike godinu dana nakon slijetanja na Crveni planet.

No, Ingenuity je inženjerima pružio priliku da pregledaju hardver za slijetanje bez slanja samog rovera, što znači da tim sada može prikupiti vrijedne podatke, a da pritom ne skrenu Perseverance s njegove trenutne misije – istraživanja isušene Marsove delte.

Nevjerojatni ‘helikopter’ Ingenuity

Ingenuity je olupinu posjetio na svom 26. letu, što zvuči gotovo nevjerojatno ako znamo da je NASA izvorno planirala da će moći odraditi svega pet letova! NASA sada redovito koristi ovaj ‘mali helikopter’ kao zračni izviđač da pomogne roveru Perseverance u njegovoj znanstvenoj misiji.

Posjet se dogodio točno godinu dana od prvog polijetanja malog helikoptera na Crveni planet. Ingenuity je tada postala prva letjelica koja je letjela u atmosferi drugog planeta.

NASA započela razvoj rakete koja bi na Zemlju trebala donijeti prve uzorke s drugog planeta

Stephen Clark (27. travnja 2022.), „Ingenuity helicopter flies over leftover wreckage from Mars landing last year,“ spaceflightnow.com (pristup 27. travnja 2022).

Victor Tangermann (27. travnja 2022.), „Mars Helicopter Flies Over NASA Wreckage,“ futurism.com (pristup 27. travnja 2022).

Anonymus, „Ingenuity,“ jpl.nasa.gov (pristup 27. travnja 2022).