• Svemir
  • NASA započela razvoj rakete koja bi na Zemlju trebala donijeti prve uzorke s drugog planeta

Planet Mars (©Depositphotos).
autor

NASA je započela razvoj malih i laganih raketa koje bi trebale služiti za lansiranje uzoraka stijena s Crvenog planeta i omogućiti njihovo slanje na Zemlju.

Odabran izvođač

NASA već duže vrijeme planira slanje misije na Mars koja bi na Zemlju trebala vratiti prve fizičke uzorke Crvenog planeta te tako pomoći u otkrivanju misterija ovoga – nama susjednom i nekada nastanjivog – planeta. Iz NASA-e su objavili da je ugovor dodijeljen tvrtki Lockheed Martin Space.

Lockheed, smješten u Littletona (Colorado) dobio je zadatak izgraditi Mars Ascent Vehicle (MAV). Riječ o malim i laganim raketama za lansiranje uzoraka stijena, sedimenata i atmosfere s površine Crvenog planeta. Ovim odabirom NASA-a je korak bliže razvoju prve tehnologije za slanje uzoraka na Zemlju koja se razvija kroz program Mars Sample Return.

Razvoju programa

„Ovaj revolucionarni pothvat trebao bi inspirirati svijet. Trenutak kada prva robotska misija dohvati uzorak s drugog planeta bit će značajan korak koji će u konačnici pomoći slanju prvih astronauta na Mars. Američko ulaganje u naš program Mars Sample Return ispunit će glavni prioritet planetarne znanosti i pokazati našu predanost globalnom partnerstvu, osiguravajući da NASA ostane lider u istraživanju i otkriću,“ rekao je NASA-in administrator Bill Nelson.

MAV će tako postati prva raketa koja je ispaljena s drugog planeta! Također, razvoj MAV-a ključan je dio kampanje za dohvaćanje i slanje na Zemlju uzoraka koje je prikupio NASA-in rover Perseverance.

NASA-in Lander za vraćanje uzoraka – još jedan važan dio kampanje – nosio bi MAV na Marsovu površinu, slijetajući blizu ili u sam krater Jezero kako bi prikupio uzorke koje je spremio Perseverance. Uzorci bi potom trebali biti vraćeni u Lander, koji bi služio kao platforma za lansiranje MAV-a. Kada je spremnik za uzorak osiguran, MAV bi se pokrenuo i krenuo na povratak kući – na Zemlju.

Slanje uzoraka na Zemlju

Nakon što stigne u orbitu Marsa kontejner bi preuzela ESA-ina (Europska svemirska agencija) svemirska letjelica Earth Return Orbiter ESA koja će biti opremljena NASA-inim sustavom za hvatanje, zadržavanje i povratak. Ako sve bude prema planu svemirska bi letjelica trebala uspješno donijela uzorke na Zemlju između početka i sredine 2030-ih.

„Približavamo se kraju konceptualne faze za ovu misiju Mars Sample Return, a dijelovi se spajaju kako bi kući donijeli prve uzorke s drugog planeta. Jednom na Zemlji, mogu se proučavati najsuvremenijim alatima koji su previše složeni za transport u svemir,“ rekao je Thomas Zurbuchen, pomoćnik administratora za znanost NASA-e.

Prvi korak prema puno većem pothvatu

Misija je također važna jer uspješno lansiranje uzoraka s Crvenog planeta ujedno predstavlja prvi korak prema razvoj raketa koje bi potencijalno mogle s Marsa natrag na Zemlju poslati i ljude!

Vraćanje uzorka je komplicirano, a MAV se suočava s nekim složenim razvojnim izazovima. Naime, raketa mora biti dovoljno čvrsta da izdrži surovo okruženje Marsa i dovoljno prilagodljiva za rad s više svemirskih letjelica. Pritom – što dodatno komplicira stvari – mora biti dovoljno mala da stane u Lender za uzimanje uzoraka.

Lansiranje Landera za preuzimanje uzoraka planirano je najkasnije 2026., a bit će – kao i mnoga druga lansiranja – izvršeno iz svemirskog centra Kennedy na Floridi.

Velika obećanja i veliki ciljevi

NASA-in program za povratak uzorka s Marsa obećava revoluciju u našem razumijevanju Marsa donoseći znanstveno odabrane uzorke za proučavanje koristeći najsofisticiranije instrumente diljem svijeta. Sam program bio bi važan korak u istraživanju Sunčevog sustava. Dakako, riječ o istraživanju od najvišeg prioriteta na kojem se radi već od 1970-ih godina.

Razvoj MAV-a i program povratka uzorka s Marsa trebali bi biti tek prvi u nizu zajedničkih koraka poduzetih u okviru strateškog partnerstva NASA-e i ESA-e. Ako se MAV uspješno realizira bit će to prvo lansiranje rakete s površine drugog planeta te isto tako prvo povratak uzoraka s drugog planeta na Zemlju (trenutno, naravno, na Zemlju su uspješno vraćeni samo uzorci s našeg satelita – Mjeseca).

Smatra se da uzorci koje je Perseverance prikupio tijekom istraživanja drevne riječne delte predstavljaju najbolju priliku za otkrivanje rane evolucije Marsa, uključujući potencijal za pronalaženje tragova života.

NASA-in rover na Marsu u drugom pokušaju prikupio prve uzorke stijena

Karen Fox et al. (7. veljače 2022.), „NASA Selects Developer for Rocket to Retrieve First Samples from Mars,“ nasa.gov (pristup 9. veljače 2022.)

Anonymus (13. prosinca 2021.), „NASA Begins Testing Robotics to Bring First Samples Back From Mars,“ mars.nasa.gov (pristup 9. veljače 2022.)

„Mars Sample Return Mission“, mars.nasa.gov (pristup 9. veljače 2022.)