• Svemir
  • NASA -in rover na Marsu u drugom pokušaju prikupio prve uzorke stijena

NASA -in rover na Marsu u drugom pokušaju prikupio prve uzorke stijena

Prvi pokušaj Perseverance-a u kolovozu završio je neočekivanim neuspjehom.

Rover Perseverance skupio je uzorak marsovskog tla u svom drugom pokušaju, na što ukazuju slike snimljene roverom, koje pokazuju da je unutrašnjost epruvete ispunjena kamenom. Očekuje se da će novi podaci koje je rover poslao u bliskoj budućnosti pružiti konačnu potvrdu uspješnosti operacije.

Jedan od znanstvenih zadataka novog rovera Perseverance, koji na planetu djeluje već nekoliko mjeseci, je prikupiti najmanje 20 različitih uzoraka tla iz kratera Jezero u zapečaćene epruvete – na brodu se takvih nalazi 43.

Jedan kraj cijevi je u početku otvoren i ispunjava se kamenjem tijekom rada mehanizma za bušenje, koji je ugrađen na kraj dvometarske robotske ruke rovera. U budućnosti će biti zapečaćene i bit će pohranjene na nekoliko mjesta na Marsu do dolaska misije MSR (Mars Sample Return Mission), tijekom koje će biti isporučene na Zemlju.

Kamena gromada s rupom koju je izbušio rover Perseverance.Izvor: NASA

Prvi pokušaj dobivanja uzoraka bio je 6. kolovoza 2021., no tada se pokazalo da je epruveta prazna – to je bilo povezano s pretjerano krhkom stijenom koja se pretvorila u prah. Istraživači su tražili tvrđe stijene i ubrzo su pronašli moguće sedimentne izbočine i stijene koje pripadaju grebenu dugom preko 900 metara.

Rover je 1. rujna izvršio drugi pokušaj uzorkovanja tla, a zatim je nakon bušenja fotografirao bušotinu u gromadi i unutrašnjost epruvete. Nakon što su pregledali snimke, znanstvenici su došli do zaključka da je epruveta puna.

Očekuje se da će nove slike, koje će uskoro stići na Zemlju, kao i podaci iz analize sustava uzorkovanja i predmemorije koji se nalazi unutar rovera, pružiti konačnu potvrdu uspješnosti operacije.

Što se događa s kineskim roverom na Marsu?

Kineski istraživači koji rade na misiji rovera “Zhurong” objavili su novu panoramsku fotografiju. To pokazuje da je samohodno vozilo doseglo ogromnu dinu.

Do danas je Zhurong prešao ukupno oko 1.064 metra, pri čemu je ruterova ruta išla južno od platforme za slijetanje. Znanstvenici žele raditi na misiji što je dulje moguće, jer sredinom rujna počinje prisilna dvomjesečna pauza u istraživanju zbog činjenice da će Crveni planet stajati iza Sunca.

Nova panoramska slika iz “Zhuronga”.Izvor: CNSA/PEC

Prema kineskim istraživačima, Zhurong je prikupio oko 10 gigabajta podataka s različitih uređaja u razdoblju od svibnja (kada je došlo do slijetanja) do danas. Ako se rad rovera uspješno nastavi u studenom, nastavit će se kretati prema jugu niz Utopijsku ravnicu, stižući do isušene drevne obale.

• Chang, K. (2021, September 2). On Mars, nasa’s Perseverance ROVER drilled the rocks it came for. The New York Times.
 NASA. (n.d.). NASA’s perseverance rover Successfully CORES its first rock.
• Wall, M. (2021, September 1). Mars rover perseverance set for 2nd sample-collection Attempt (photo). Space.com.
 Wall, M. (2021, September 3). NASA’s perseverance ROVER DRILLS 1st Mars ROCK sample for an (eventual) return to Earth. Space.com.