• Tehnologija
  • Video: NASA-in rover Perseverance koristi autonavigacijsku tehnologiju za kretanje na Crvenom planetu

Rover Perseverance. Izvor: NASA/JPL/Caltech.

Videozapis prikazuje NASA-in rover Perseverance kako koristi vlastitu tehnologiju auto-navigacije ili AutoNav za vožnju dugu 167 metara, 12. rujna 2021. godine (njegov 200. marsovski dan).

AutoNav – tehnologije autonomne navigacije

AutoNav omogućuje roveru da autonomno isplanira rutu oko stijena ili drugih prepreka na putu do svog odredišta. Video su snimile navigacijske kamere rovera, osposobljene za snimanje u boji, ali i crno-bijele slike koje su zapravo efikasnije za navigaciju.

Video je ubrzan otprilike 200 puta s razmakom od otprilike 30 sekundi između kadrova. Rover je ukupno vozio 175 metara. Prvih nekoliko metara temeljilo se na naredbama koje su poslali kontrolori rovera (iz NASA-inog laboratorija za mlazni pogon u Kaliforniji (JPL)), u međuvremenu dopuštajući Perseveranceu da izradi 3-D kartu terena.

3-D mapa terena

3-D karta omogućuje funkciji AutoNav procjenu sigurnosti dostupnih putova na lokaciji rovera. Inženjeri to nazivaju “puzanjem do mape”. Nakon što AutoNav preuzme kontrolu, rover autonomno bira put do željenog odredišta, neprestano snimajući oko sebe kako bi imao pregled nad 98×98 metara širokim prostorom sa središtem na roveru.

Ključni cilj misije je astrobiologija odnosno potraga za znakovima drevnog mikrobnog života. Rover će istražiti geologiju planeta i njegovu klimu u prošlosti, postavljajući temelje za buduće ljudsko istraživanje Crvenog planeta.

Naknadne misije NASA-e i ESA-e, poslat će sonde na Mars kako bi prikupile uzorke s površine i vratile ih na Zemlju na dubinsku analizu. Misija Perseverance, dio je NASA-inog programa istraživanja Mjesec-Mars, koji uključuje misiju Artemis na Mjesec, kao pripremu za ljudsko istraživanje Crvenog planeta.

Anonymus (19. listopada 2021.) Perseverance’s Sol 200 Auto-Nav Drive, NASA/JPL-Caltech, mars.nasa.gov (pristupljeno 22. listopada 2021.)