Perseverance započinje istraživanje isušene delte

Perseverance. Izvor: Nasa.gov.
autor

NASA-in rover započinje istraživanje i prikupljanje uzoraka riječnog korita i delte nekadašnje rijeke koja je tekla površinom Crvenog planeta.

Nova roverova ‘meta’

Nakon što je prikupio osam uzoraka kamene jezgre iz svoje prve istraživačke misije i dovršio rekordnu vožnju od 31 marsovskog dana (ili sol) preko oko 5 kilometara Marsa, NASA-in rover Perseverance stigao je 13. travnja na prag presušene delte drevne rijeke Crvenog planeta.

Istraživački tim ovu je deltu nazvao ‘Trozubac’, a lokacija služi kao početna točka za roverovu drugu istraživačku misiju – Delta Front Campaign.

Krater Jezero – mjesto slijetanja NASA-inog rovera Perseverance (©NASA).

Istraživanje delte

„Delta u krateru Jezero ima potencijal biti ‘prava geološka gozba’ i jedno od najboljih mjesta na Marsu za traženje znakova prošlog mikroskopskog života. Odgovori leže tamo – i Team Perseverance ih je spreman pronaći,“ rekao je Thomas Zurbuchen iz NASA-e.

Delta – masivna lepezasta zbirka stijena i sedimenata na zapadnom rubu kratera Jezero – nastala je spajanjem Marsove rijeke i kraterskog jezera prije milijardi godina.

Istraživanje ovog mjesta od početka je na samom vrhu želja znanstvenog tima Perseverance jer je sav ‘sitnozrnati sediment’ koji je davno taložen u njegovoj podlozi najbolje mjesto za pronalaženje očuvanih ostataka drevnog mikrobnog života.

Koristeći bušilicu svoje robotske ruke i složeni sustav za prikupljanje uzoraka, Perseverance će prikupiti uzorke i pripremiti ih za povratak na Zemlju (koje će odviti u dijelu misije Mars Sample Return).

Nastavak misije

Misija Delta Front Campaign započela je u ponedjeljak 18. travnja. Jedan od ciljeva ove misije je pronaći najbolju rutu za uspon na deltu, koja se uzdiže oko 40 metara iznad dna kratera.

Trenutno postoje dvije glavne opcije uspona – nazvane Cape Nukshak i Hawksbill Gap. Istraživački tim preferira Hawksbill Gapu zbog kraćeg vremena vožnje potrebnog da se stigne do vrha delte, ali to se može promijeniti kako rover dobije dodatne informacije o dvije opcije.

Tim će prikupljanje uzoraka tla i tijekom uspona, ali i povratka rovera natrag. Očekuje se da će rover prikupiti oko osam uzoraka tijekom otprilike pola zemaljske godine tijekom misije Delta Front.

Nakon dovršetka spuštanja, Perseverance će se – prema sadašnjim planovima – ponovno popeti deltom (možda drugom, neprohodnom rutom) kako bi započeo Delta Top Campaign koja će također trajati oko pola zemaljske godine.

Važnost istraživanja

Delta je razlog zašto je Perseverance poslan u krater Jezero: ima toliko zanimljivih značajki. Tražit ćemo znakove drevnog života u stijenama u podnožju delte, stijenama za koje mislimo da su nekada bile blato na dnu jezera ‘Jezero’ (smještenog u istoimenom krateru). Na delti možemo pogledati pijesak i krhotine stijena koji su došli uzvodno, možda i kilometrima uzvodno. To su lokacije koje rover nikada neće posjetiti. Možemo iskoristiti prednost drevne marsovske rijeke koja nam je donijela geološke tajne planeta,“ rekao je Ken Farley, član tima.

Perseverance započinje svoju drugu misiju više od mjesec dana ranije nego što je planirano zbog sposobnosti rovera da se autonomno snalazi na pješčanicima, kraterima, gromadama i poljima oštrih stijena u krateru Jezero. Roverovih šest aluminijskih kotača za letenje napravilo je 3.116,25 okretaja tijekom.065 metara putovanja do ‘Trozupca’.

NASA-in rover Perseverance pronašao organske molekule na Marsu, ali ne i znakove života

Anonymus (19. travnja 2022.), „NASA’s Perseverance Rover Arrives at Delta for New Science Campaign,“ jpl.nasa.gov (pristup 21. travnja 2022).

„Mars 2020 Mission – Perseverance Rover,“ mars.nasa.gov (pristup 21. travnja 2022).

„Bring Back Samples from Mars,“ mars.nasa.gov (pristup 21. travnja 2022).

Elizabeth Howell (20. travnja 2022.), „Perseverance rover arrives at ancient Mars river delta,“ space.com (pristup 21. travnja 2022).