• Svemir
  • Indijski rover Pragyan otkrio je sumpor na južnom polu Mjeseca

Indijski rover Pragyan otkrio je sumpor na južnom polu Mjeseca

Pragyan

Indijska misija Chandrayaan-3, uz svoj rover Pragyan, postavila je novi standard u istraživanju Mjeseca, provodeći pionirska mjerenja sastava elemenata na njegovom južnom polu. Ova misija otkrila je prisustvo sumpora, potvrđeno sofisticiranim alatom za spektroskopiju induciranu laserom (LIBS). Ovo monumentalno otkriće bilo je nešto što prethodni instrumenti u orbiti nisu mogli detektirati, kako je naglašeno u nedavnom izvješću Indijske svemirske agencije.

Zašto je ovo otkriće važno?

Prema ranijim znanstvenim opažanjima, sumpor pronađen u vulkanskim stijenama Mjeseca može ukazivati na prisutnost željeznog sulfida unutar njegove jezgre. To sugerira mjesta na kojima bi se tijekom formiranja lunarnih lava mogli taložiti dragocjeni metali.

LIBS je metoda koja omogućuje identifikaciju sastava materijala putem laserskih zraka. Proces se sastoji od koncentriranja laserskih pulsacija visoke energije na određenu površinu, poput stijene ili tla. To uzrokuje stvaranje lokaliziranog stanja plazme. Svjetlost koja se potom emitira iz te plazme se hvata, obrađuje i detektira pomoću specifičnih alata.

Što još možemo saznati?

Svaki kemijski element emitira specifični valni spektar u plazmenom stanju, što omogućuje utvrđivanje sastava ispitivanog materijala. Početna mjerenja misije Chandrayaan-3 otkrila su postojanje brojnih elemenata na površini Mjeseca, uključujući aluminij (Al), sumpor (S), kalcij (Ca), željezo (Fe), krom (Cr) i titan (Ti).

Daljnja analiza također je identificirala mangan (Mn), silicij (Si) i kisik (O) u uzorcima. Trenutačno se provodi detaljna analiza koja cilja na detekciju vodika. Za konstrukciju LIBS alata zaslužan je Laboratorij za elektro-optičke sustave (LEOS).

Chandrayaan-3 misija, putem svog Pragyan rovera, ne samo da je ojačala indijski utjecaj u svemirskim istraživanjima, već je pružila i dragocjene informacije o našem najbližem svemirskom susjedu. Otkriće sumpora i drugih elemenata na južnom polu Mjeseca daje novo svjetlo na njegovu formaciju i elementarnu raznolikost.