Hubble snimio nevjerojatan skup zvijezda

Hubbleova snimka kuglastog skupa NGC 6638 u zviježđu Strijelca (©ESA,NASA). - NASLOVNA
autor

Iako se u zadnje vrijeme u središtu pozornosti našao teleskop James Webb, ‘stari’ Hubble još uvijek se ne da i nastavlja objavljivati nevjerojatne prizore.

Nova slika

Zadnjih nekoliko tjedana portali ‘pršte’ objavama o nevjerojatnim slikama teleskopa James Webb – dakako s razlogom budući da apsolutno oduzimaju dah – no, Webbov prethodnik, svemirski teleskop Hubble, nastavlja nam pokazivati zašto ga ne treba zaboraviti.

‘Tvornica zvijezda’ u neviđenim detaljima

NASA i ESA, koje zajednički upravljaju Hubbleom, upravo su objavile novu spektakularnu sliku kuglastog skupa (eng. globural cluster) NGC 6638 – zvjezdanog skupa u zviježđu Strijelca. Slika je nastala iz promatranja Hubbleove kamere širokog polja (Wide Field Camera 3) i Advanced Camera for Surveys kamere.

Hubbleova snimka kuglastog skupa NGC 6638 u zviježđu Strijelca (©ESA/NASA).

Važnost Hubblea u astronomskim ‘analima’

Prije Hubblea bilo je gotovo nemoguće razaznati pojedinačne zvijezde u kuglastom skupu. Naime, riječ je o iznimno gustoj ‘zbirci’ gusta zbirka drevnih zvijezda. Iako njihov broj nije poznat pretpostavlja se da se kreće od nekoliko desetaka tisuća pa sve do nevjerojatnih milijuna zvijezda. Budući da zemaljski teleskopi moraju ‘viriti’ kroz Zemljinu atmosferu kako bi vidjeli zvijezde, njihov pogled ponekad može biti iskrivljen.

To je, dakako, manji problem za Hubble koji kruži oko Zemlje na oko 537 kilometara iznad površine. No, treba istaknuti – kada smo već spominjali i James Webb – da je novi NASA-in teleskop u tom pogledu otišao neopisivo dalje. Naime, Webb se nalazi na oko 1.5 milijuna kilometara od Zemlje što mu omogućava još bolji pogled od zemaljskih teleskopa i Hubblea (iako Webb prvenstveno promatra infracrveni spektar, dok Hubble ‘hvata’ vidljivu svjetlost).

Iako se Hubble ne nalazi toliko daleko od Zemlje (tj. kruži na oko 537 kilometara) – što utječe na to što može ili ne može vidjeti – njegova relativna blizina ima i svoje prednosti. Naime, dovoljno je blizu da ga astronauti mogu posjetiti kako bi izvršili popravke. Osim toga astronomi su pomno razmišljali o njegovom položaju prije lansiranja – tj. Hubble se nalazi na točki u kojoj je atmosfera toliko tanka da ne ‘zaklanja’ pogled na zvijezde.

Budućnost Hubblea

Dakako Hubble je bio – i ostaje – jedna od ključnih karika u našem istraživanju udaljenih galaksija i zvijezda te nastavlja i dalje donositi nova otkrića i spoznaje. Iako je Hubble star već više od 30 godina, iz NASA-e i ESA-a uvjeravaju da je u njemu ostalo još puno ‘života’ i snage, a znanstvenici će ga nastaviti koristiti zajedno s teleskopom James Webb i tražiti odgovore na velika pitanja o povijesti našeg svemira!

James Webb objavio prve nevjerojatne slike

„Star-Studded Skyfield,“ esahubble.org (pristup 8. kolovoza 2022).

Stefanie Waldek (8. kolovoza 2022.), „Hubble Space Telescope captures photo of a dazzling star cluster,“ space.com (pristup 8. kolovoza 2022).