Webb snimio zapanjujući pogled na udaljenu galaksiju

Snimka galaksije M74/NGC628 kako ju je snimio James Webb (NASA, ESA, CSA)

Svemirski teleskop James Webb snimio je još jednu zapanjujuću sliku u dubokom svemiru. Ovaj put okrenut prema NGC 628 snimio je rotirajući, prašnjavi kostur više nalik nečemu iz Marvelovog filma nego spiralnoj galaksiji.

Neobična udaljena galaksija

Monstruozna spirala obližnje galaksije samo je jedna od mnogih slika Webb teleskopa koje će se pojaviti u nadolazećim danima, tjednima i godinama. Nova slika svemirskog teleskopa James Webb prikazuje NGC 628 kao rotirajući, prašnjavi kostur više nalik nečemu iz Marvelovog filma nego spiralnoj galaksiji.

U intervjuu za The Independent Gabriel Brammer, jedan od istraživača u Cosmic Dawn Centeru pri Institutu Niels Bohr na Sveučilištu u Kopenhagenu, rekao je da galaksija izgleda poput naše Mliječne staze. „Možete vidjeti sve ove spirale pojedinačnih zvijezda kako se formiraju; pojedinačne supernove su eksplodirale i stvarno to detaljno proučavamo,“ pojasnio je za Independent.

Nova slika

Iako su spiralni krakovi M74 već fotografirani, slike svemirskog teleskopa Hubble prilično se razlikuju od ljubičaste spiralne strukture snimljene Webbovom srednjom infracrvenom kamerom.

Ova slika prikazuje M74 kako ju je snimio Spitzer svemirski teleskop u infracrvenom zračenju. Plave boje predstavljaju emisiju zvijezda od 3.6 mikrometara. Zelena i crvena predstavljaju policikličke aromatske ugljikovodike i emisiju prašine na 5.8 odnosno 8.0 mikrometara (©NASA).

Koristeći Hubble ili zemaljske teleskope, vidite plave zvijezde, crvene zvijezde, spiralne krakove i trake prašine kada gledate ovu galaksiju, pojasnio je dr. Brammer. Dok Webb i drugi teleskopi snimaju vidljive slike spiralnih krakova, te trake prašine – koje su crvenkasto smeđe ‘niti’ – zapravo blokiraju zvijezde.

Webbova ‘nova’ infracrvena slika maglice Carinae

„U srednjem infracrvenom zračenju, ono što zapravo vidite je obrnuto od toga, gdje ta prašina više ne upija; mi zapravo izravno promatramo samu prašinu koja sada svijetli, jer sama prašina emitira svjetlost,“ rekao je dr. Brammer. Webb je 17. srpnja snimio sliku NGC 628 te ju poslao natrag na Zemlju gdje je zabilježena u Mikulski Archive for Space Telescopes (MAST) te objavljena za javnost.

Usporedba snimki galaksije NGC628 koje su napravili Hubble i James Webb (©NASA).
Usporedba snimki galaksije M74/NGC628 koje su napravili Hubble i James Webb (©NASA).

Važnost slike

Dr. Brammer usmjerio je svoj istraživački rad na promatranje vrlo udaljenih galaksija. Kada je u ponedjeljak ujutro vidio neobrađenu Webbovu sliku u MAST-u i znao je da je želi obojiti i podijeliti. „Čim sam ju vidio na svom ekranu, oduševio sam se. Stvarno me oduševilo,“ rekao je.

Teleskop Webb praktički nije stao s radom otkako je NASA 12. srpnja objavila prvih pet slika i tako pustila Webb u operativnu fazu. Za astronome koji su 20 godina čekali lansiranje novog revolucionarnog teleskopa svaka nova slika nevjerojatno je iskustvo. „Čekali smo ovo u nekim slučajevima već desetljećima. Mislim da nitko od nas nije puno spavao posljednjih tjedan dana različite Webbove slike koje možemo,“ rekao je dr. Brammer te zaključio „Sve je to uistinu spektakularno.“

James Webb objavio prve nevjerojatne slike