• Svemir
  • Hubble poslao slike galaktičkog para kojeg Webb tek treba istražiti

Hubble poslao slike galaktičkog para kojeg Webb tek treba istražiti

Hubble teleskop nedavno je 'uhvatio' novu sliku galaktičkog para Arp 298 sastavljenog od galaksija NGC 7469 i IC 5283 (©NASA/ESA).

Nova nevjerojatna slika Hubble svemirskog teleskopa prikazuje Arp 298, zadivljujući par galaksija, kojeg će na ljeto detaljnije istražiti James Webb.

Arp 298 – nevjerojatni galaktički par

Arp 298 – koji se sastoji od dvije galaksije NGC 7469 i IC 5283 – nalazi se otprilike 200 milijuna svjetlosnih godina od Zemlje u zviježđu Pegaz. Veća od dvije ovdje prikazane galaksije je spiralna galaksija NGC 7469, a IC 5283 je njezin mali pratilac. NGC 7469 je također domaćin aktivne, supermasivne crne rupe i svijetlog prstena zvjezdanih jata.

Hubble teleskop nedavno je ‘uhvatio’ novu sliku galaktičkog para Arp 298 sastavljenog od galaksija NGC 7469 i IC 5283 (©NASA/ESA).

„Arp“ u nazivu ovog para galaksija označava da su one navedene u Atlasu čudnih galaksija koji je sastavio astronom Halton Arp. Atlas osebujnih galaksija je galerija čudnih i prekrasnih galaksija s osebujnim strukturama, s galaksijama koje pokazuju sve od segmentiranih spiralnih krakova do koncentričnih prstenova. Ovaj par galaksija u interakciji je poznat prizor za Hubble – portret galaksija koje se spajaju u Arp 298 objavljen je 2008.

Nova nevjerojatna fotografija

Ova slika Arp 298 – koja također obuhvaća i nekoliko pozadinskih galaksija – sadrži podatke iz tri odvojena Hubbleova prijedloga promatranja. Kombinirajući opažanja iz tri prijedloga, Arp 298 je uhvaćen u veličanstvenim detaljima u sedam različitih filtara iz dva Hubbleova instrumenta – Wide Field Camera 3 i Advanced Camera for Surveys.

Pravi pogled tek slijedi

Ovaj će sustav biti jedna od prvih galaksija promatranih NASA/ESA/CSA svemirskim teleskopom James Webb u ljeto 2022.

Istraživači su pažljivo odabrali četiri primarne mete za promatranje – od kojih se svaka sastoji od dvije galaksije – kako bi dodali infracrvene podatke visoke razlučivosti što će im omogućiti potpuniji prikaz aktivnosti koja se događa u galaksijama koje se spajaju.

Takve galaksije imaju niz sličnih, ali i različitih karakteristika, iako su sve obilježene intenzivnim formiranjem zvijezda ili aktivnom hranjenjem supermasivne crne rupe. Među odabranim galaksijama nalazi se i član „para“, NGC 7469 uz obrazloženje „NGC 7469 ima zvjezdani prsten i središnju svijetlu aktivnu galaktičku jezgru s mlazom. Webbova opažanja pomoći će istraživačima da utvrde kako središnja, aktivna jezgra utječe na stvaranje zvijezda u središtu galaksije.“

Bivši kanadski astronaut predlaže da James Webb istraži nastanjivi egzoplanet Kepler-442b

Claire Andreoli (25. veljače 2022.), „Hubble Peers at Peculiar Pair of Galaxies,“ nasa.gov (pristup 5. ožujka 2022).

Claire Blome  (23. rujna 2020.), „NASA’s Webb Will Explore the Cores of Merging Galaxies,“ nasa.gov (pristup 5. ožujka 2022).