• Astronomija
  • Astronomi uočili tajanstveni objekt drugačiji od svega što smo dosad vidjeli
Astronomija

Astronomi uočili tajanstveni objekt drugačiji od svega što smo dosad vidjeli

Neobičan objekt za kojeg astronomi smatraju da bi mogao biti magnetar ultra dugog razdoblja ili pulsar. Izvor: ICRAR.

Tim astronoma koji se bavi mapiranjem radio valova u svemiru otkrio je neobični objekt koji oslobađa velike količine energije u periodičnim naletima (približno 3 puta unutar sat vremena). Pritom treba naglasiti da astronomi dosad nisu imali prilike promatrati bilo kakvu sličnu pojavu.

Urušena zvijezda s jakim magnetskim poljem?

Tim koji je otkrio ovaj neobični objekt smatra kako se radi o mogućoj neutronskoj zvijezdi ili bijelom patuljku odnosno o ostacima jezgre urušene zvijezde s prilično snažnim magnetskim poljem. Prilikom rotacije, ovaj čudnovati objekt odašilje snop zračenja koji prelazi Zemljinu liniju vidokruga te svakih 20 minuta na jednu minutu postaje najsjajniji radio izvor na našem nebu.

Astrofizičarka dr. Natasha Hurley-Walker, sa Sveučilišta Curtin i Međunarodnog centra za istraživanje radio-astronomije, predvodila je tim koji je došao do fascinantnog otkrića. “Ovaj se objekt pojavljivao i nestajao tijekom nekoliko sati promatranja. To je bilo potpuno neočekivano. Bilo je pomalo sablasno za astronoma jer na nebu ne postoji ništa što bi proizvodilo takav efekt. Udaljen je tek 4000 svjetlosnih godina od Zemlje što znači da se nalazi u našem galaktičkom dvorištu.”

Objekt je otkrio student s počastima Sveučilišta Curtin, Tyrone O’Doherty, koristeći teleskop Murchison Widefield Array (MWA) u zaleđu Zapadne Australije i novu tehniku promatranja ​​koju je osobno razvio. “Prilično je uzbudljiva činjenica da se izvor koji sam identificirao prošle godine pokazao tako neobičnim”, rekao je O’Doherty, koji trenutno radi na doktoratu. “Široko vidno polje i ekstremna osjetljivost MWA-a savršeni su za snimanje cijelog neba i otkrivanje neočekivanih objekata.”

Prijelazni objekti ili tranzijenti

Svemirski objekti koji se ‘pale’ i ‘gase’ nisu nova stvar za astronome. Takvi prijelazni objekti obično se nazivaju  tranzijentima. ICRAR-Curtin astrofizičarka i koautorica dr. Gemma Anderson dodala je “Kada proučavate prijelazne pojave, promatrate smrt masivne zvijezde ili aktivnost ostataka koje ona ostavlja za sobom.”

Sporiji procesi poput supernove mogu se pojaviti tijekom nekoliko dana i nestati već nakon nekoliko mjeseci. Brzi tranzijenti, poput vrste neutronske zvijezde koja se naziva pulsar, pale se i gase unutar milisekundi ili sekundi. Međutim, dr. Anderson smatra da je pronalazak nečega što se periodično ‘pali’ na cijelu jednu minutu izrazito neobično. Tajanstveni objekt je pritom jako svijetao i manji od Sunca, emitirajući visoko polarizirane radio valove, što sugerira da je objekt imao izuzetno jako magnetsko polje.

Magnetar ultra dugog perioda

Dr. Hurley-Walker rekao je da se opažanja podudaraju s hipotetskim astrofizičkim objektom koji se naziva ‘magnetar ultra dugog razdoblja’: “Radi se o vrsti sporo rotirajuće neutronske zvijezde koja je postojala samo u teoriji, ali nitko nije očekivao da će biti izravno otkrivene jer nismo znali da su tako svijetli. Očigledno na neki način pretvaraju magnetsku energiju u jače radio valove od bilo čega što smo dosad mogli vidjeti.”

Dr. Hurley-Walker sada prati objekt pomoću MWA kako bi vidjela hoće li se ponovno uključiti. “Ako je tako, postoje teleskopi diljem južne hemisfere pa čak i u orbiti, koji se mogu usmjeriti direktno prema objektu.”

Dr. Hurley-Walker planira potražiti još sličnih objekata u ogromnim arhivima MWA. “Veći broj detektiranja reći će astronomima je li ovo bio rijedak jednokratni događaj ili velika nova vrsta objekata koju nikada prije nismo primijetili.”

Direktor MWA, profesor Steven Tingay, trvrdi  da će MWA te njegov nasljednik Square Kilometre Array (hrv. niz kvadratnog kilometra – globalna inicijativa za izgradnju najvećih svjetskih radioteleskopa u zapadnoj Australiji i Južnoj Africi) pomoći u proučavanju ove vrste objekata. “Bez sumnje, postoji još mnogo dragulja koje će MWA i SKA otkriti u nadolazećim godinama.”

Natasha Hurley-Walker, A radio transient with unusually slow periodic emission, Nature (2022). DOI: 10.1038/s41586-021-04272-x. www.nature.com/articles/s41586-021-04272-x

Anonymus (26. siječnja 2022.), Mysterious energy source unlike anything astronomers have seen before, International Centre for Radio Astronomy Research, Phys.org (pristup 28. siječnja 2022.)