• Svemir
  • Astronomi uočili ogromno, ranije nepoznato zvjezdano jato

Astronomi uočili ogromno, ranije nepoznato zvjezdano jato

To je prvo ogromno jato zvijezda srednje dobi otkriveno u Mliječnom putu.

Međunarodni tim astrofizičara otkrio je masivno jato zvijezda u Mliječnom putu. Otkriće je jedinstveno jer označava otkriće prve nakupine zvijezda srednje dobi do danas. U prošlosti znanstvenici nisu bili sigurni postoje li takva jata u našoj galaksiji.

Otvoreno jato sastoji se od brojnih zvijezda rođenih u istom molekularnom oblaku i vezanih gravitacijom. To znači da se kreću zajedno. Oni su od velikog interesa za znanost jer znanstvenici ovdje imaju velike šanse pronaći objekte u rijetkim evolucijskim fazama. Ovo je svojevrsni prirodni laboratorij svemira.

Prije se vjerovalo da u Mliječnom putu nema takvih nakupina – takve su otkrivene samo u udaljenim galaksijama s najneobičnijim svojstvima.

Međutim, tijekom posljednjih nekoliko desetljeća takvi su predmeti otkriveni u našoj vlastitoj galaksiji. Međutim, to su uglavnom bile mlade zvjezdane nakupine stare manje od 25 milijuna godina ili potpuno suprotno – one stare milijarde godina.

Jata srednje dobi astrofizičarima su bila misterija, a novootkrivena masivna zvjezdana nakupina Valparaiso 1 napokon dokazuje da postoje. Karika koja nedostaje konačno je otkrivena, što upućuje na to da bi u našoj galaksiji moglo biti otkriveno mnogo više zvjezdanih nakupina srednje dobi.

Ovo definitivno nije savršena slika neba, ali prikazuje regiju u kojoj se nalazi novopronađeno masivno zvjezdano jato Valparaiso 1. Izvor: Gabriel Pérez Díaz, SMM (IAC).

Valparaiso 1 otkriven je u zviježđu Scutum i sadrži oko 15 000 zvijezda smještenih na udaljenosti od 7 000 svjetlosnih godina od Sunca.

Skup zvijezda identificiran je zahvaljujući zajedničkom radu nekoliko teleskopa. Među njima su letjelica Gaia i nekoliko zemaljskih instalacija, poput teleskopa Isaac Newton, smještenog u zvjezdarnici na Kanarskim otocima.

Mnoštvo podataka, uključujući položaje zvijezda i njihovo kretanje, otkrilo je da se zvijezde u jatu Valparaiso 1 kreću zajedno.

Izolirani pogled na nakupinu kada su astronomi uklonili sve ostale nebeske objekte i prašinu koja nije dio nakupine.Izvor: Gabriel Pérez Díaz, SMM (IAC).

Značajno je da je ova nakupina pronađena u prethodno dobro proučenom dijelu neba. To sugerira da se drugi masivni predmeti mogu skrivati iza gustih zvjezdanih polja.

Ono što je vjerojatno spriječilo astronome da otkriju ovu ili drugu sličnu skupinu je zaklanjanje drugih nebeskih objekata na različitim udaljenostima.

Primjerice, prema glavnom autoru projekta Ignaciju Negerueli, neke zvijezde u Valparaisu 1 mogu se vidjeti i uz pomoć amaterskog teleskopa – tako su sjajne.

Ipak, većina zvijezda ove nekupine nalazi se iza ili ispred brojnih drugih zvijezda koje ne pripadaju skupu, što otežava promatranje u cjelosti.

• EurekAlert. (n.d.). Astronomers discover a massive star cluster, of intermediate age, in the constellation Scutum.
• Negueruela, I., Chené, A.-N., Tabernero, H. M., Dorda, R., Borissova, J., Marco, A., & Kurtev, R. (2021, April 24). massive open cluster hiding in full sight. OUP Academic.
• Starr, M. (n.d.). In Surprise Discovery, Astronomers Find Huge Star Cluster in Our Cosmic Backyard. ScienceAlert.