Astronomija

Astronomi su otkrili zanimljivu simbiotičku zvijezdu

U značajnom astronomskom otkriću, tim indijskih astronoma koristio je Himalajski Čandra Teleskop (HCT) kako bi izveo detaljna spektroskopska promatranja jedne posebne zvijezde, otkrivene 2021. godine, poznate pod imenom TCP J1822. Rezultati ove istraživačke kampanje, objavljeni u prosinačkom izdanju časopisa Monthly Notices of the Royal Astronomical Society, ukazuju da je TCP J1822 simbiotička zvijezda – značajan nalaz u polju astronomske znanosti.

Simbiotičke zvijezde, koje predstavljaju jedan od najširih tipova interaktivnih binarnih sustava, poznate su po svojim dramatičnim i epizodičnim promjenama u spektru svjetlosti. Ove promjene proizlaze iz činjenice da jedna od zvijezda u paru predstavlja vrlo vruću, malu zvijezdu, dok je druga hladni div. Sustavi poput TCP J1822 pružaju dragocjene uvide u istraživanje i razumijevanje evolucije zvijezda.

Zvijezda TCP J18224935-2408280, poznatija kao TCP J1822, nalazi se na udaljenosti od otprilike 26.000 svjetlosnih godina. Otkrivena je tijekom iznenadne erupcije 19. svibnja 2021. godine. Smatra se da je erupcija započela između 13. i 16. svibnja, a njezin prvi maksimum zabilježen je nakon pet dana, uslijedio je blagi pad svjetline od 0,5 magnitude tijekom deset dana.

Potvrđena simbiotička priroda

Daljnja promatranja TCP J1822 otkrila su dugotrajnu varijabilnost zvijezde, kao i izražene neutralne linije vodika, helija te dvostruko ionizirane linije kisika. Sveukupno, ovi rezultati ukazuju na simbiotičku prirodu TCP J1822, a njezine infracrvene karakteristike su u skladu sa značajkama S-tipa simbiotičke zvijezde.

Za potvrdu ove hipoteze, L. S. Sonith i U. S. Kamath s Indijskog instituta za astrofiziku u Bengaluruu koristili su HFOSC (Himalajski spektrograf slabih objekata) na HCT-u za proučavanje optičkog spektra niske rezolucije TCP J1822. “Optički spektar TCP J1822 jasno prikazuje linije Balmerove serije, O I, He I i linije visoke ekscitacije poput He II, O[III], Raman raspršenog O VI i TiO bendova od hladnog komponenta, što nesumnjivo potvrđuje simbiotičku prirodu sustava,” pojasnili su istraživači.

Nadalje, promatranja su pokazala da TCP J1822, nakon povratka u svoje mirno stanje, ima temperaturu iznad 100.000 K i sjajnost na razini od 1.000 sunčevih sjajnosti, što su tipične karakteristike vruće komponente (najvjerojatnije bijelog patuljka) u simbiotičkim zvijezdama.

Što se tiče hladnije komponente sustava TCP J1822, prikupljeni podaci ukazuju na zvijezdu spektralnog tipa M1-2 III s temperaturom od približno 3.600 K. Ova zvijezda je otprilike 69 puta veća od Sunca i ima sjaji otprilike 700 jače od našeg Sunca.

Studija također navodi da TCP J1822 pokazuje kombinirani tip novine erupcije. Erupcija je započela kao nestabilnost akrecijskog diska, a završila izgaranjem ljuske i širenjem fotosferičnog radijusa bijelog patuljka.

Također, promatranja su otkrila da krivulja svjetlosti TCP J1822, prije i nakon erupcije, pokazuje periodičnost od približno 631,25 dana. Prema autorima studije, to bi moglo predstavljati orbitalni period sustava.