Astronomija

Astronomi otkrili dvije galaksije s ruba prostor-vremena

Izvor: NASA, ESA and J. Olmsted (STScI).

Astronomi su otkrili dvije galaksije na ‘rubu prostor-vremena’, sakrivene iza velikog sloja prašine. Galaksije su stare preko 13 milijardi godina.

UV metoda detektiranja ranih galaksija je nepotpuna

Tim znanstvenika koji su otkrili jedne od najstarijih poznatih galaksija, predvodio je Yoshinobu Fudamoto, astronom sa Istraživačkog instituta za znanost i inženjerstvo na sveučilištu Waseda u Japanu i Nacionalnog astronomskog opservatorija u Japanu (NAOJ).

Tim je naišao na neobične singale dok je proučavao susjedne galaksije koje su mnogo sjajnije unutar UV (ultraljubičastog) raspona. Slučajno otkriće ovih galaksija ukazuje na činjenicu da naša UV metoda detektiranja ranih galaksija nije u potpunosti precizna. Studija je objavljena u znanstvenom časopisu Nature.

Objekti iz vremena kozmičke zore

Do otkrića je došlo još u studenom 2019., kada su Fudamoto i njegovi suradnici promatrali daleke galaksije pomoću čileanskog interferometra Atacama Large Milimter Array (ALMA).

ALMA može proučavati daleke objekte koji se nalaze u izrazito prašnjavim okruženjima te potječu iz drevnog svemirskog doba poznatog kao kozmička zora (CD) i epoha reionizacije (EoR), vrijeme kada su nastajale prve galaksije.

Fudamoto i njegov tim radili su na programu pod imenom REBELS (eng. Reionization-Era Bright Emission Line Survey). Radi se o projektu koji se bavi proučavanjem oko 40 galaksija porijeklom iz kozmičke zore. Prilikom promatranja galaksija REBELS-12 i REBELS-29, primijetili su neobične signale koji su dolazili iz još dubljeg prostora, udaljenog nekoliko tisuća svjetlosnih godina.

20% galaksija iz doba kozmičke zore, skriva se iza gustih oblaka prašine

Pomnijom analizom, znanstvenici su zaključali da neobični signali dolaze od dvije dosad nepoznate galaksije. Novootkriveni objekti nazvani su REBELS-12-2 i REBELS 29-2. Ne možemo ih promatrati unutar UV spektra, ali pomoću ALMA-e ih možemo vidjeti zbog njene osjetljivosti na daleko-infracrvenu valnu duljinu.

Temeljem otkrića, možemo pretpostaviti da su oko 20% galaksija iz doba kozmičke zore, skrivene oblacima prašine. Tim predlaže opsežno istraživanje u budućnost kako bi se ispitale takve galaksije.

“Ovakva istraživanja moraju gledati znatno dublje nego dosad, kako bi mogli otkrili objekte zamagljene prašinom.”, zaključio je Fudamoto.

Fudamoto, Y., Oesch, P.A., Schouws, S. et al. Normal, dust-obscured galaxies in the epoch of reionization. Nature 597, 489–492 (2021). https://doi.org/10.1038/s41586-021-03846-z

Ferreira B. (23. rujna 2021.), Scientists Accidentally Discovered Hidden Galaxies At the Edge of Time, The unexpected discovery suggests that one in five galaxies in the ancient universe may be concealed behind dust, Vice.com (pristupljeno 27. rujna 2021.)