• Svemir
  • Američki svemirski brod izgubljen iznad Južnog Pacifika nakon neuspjelog pokušaja misije na Mjesec

Astrobotic je na društvenim mrežama objavio fotografiju koju je snimio svemirski brod posljednjeg dana, a koja otkriva Zemljin polumjesec dok se lender Peregrine pozicionirao između Sunca i našeg planeta. Zasluge: Astrobiotic.

Američki svemirski brod, koji je bio oštećen, izgubio se iznad udaljene regije Južnog Pacifika, najvjerojatnije izgorijevši u atmosferi. To je bio vatreni kraj njegove neuspjele misije čiji je cilj bio slijetanje na Mjesec. Modul Peregrine, koji pripada kompaniji Astrobotic, lansiran je 8. siječnja u sklopu inovativnog partnerstva između NASA-e i privatnog sektora. Cilj ovog partnerstva bio je smanjenje troškova za američke porezne obveznike te poticanje razvoja lunarnog gospodarstva. Nakon što se odvojio od svoje rakete, modul je doživio eksploziju i gorivo je počelo curiti unutar modula. To je prouzročilo oštećenje vanjskog omotača letjelice, kao i nemogućnost da dostigne svoje odredište na Mjesecu.

U svojoj najnovijoj objavi, Astrobotic je na platformi X izvijestio da je izgubio kontakt sa svojim svemirskim brodom neposredno prije 21:00 GMT u četvrtak, što odgovara sredini jutra u petak po lokalnom vremenu. Ovaj događaj ukazuje na “kontrolirani ponovni ulazak u atmosferu iznad otvorenog mora”, kako je prethodno predviđeno. Kompanija sa sjedištem u Pittsburgh-u istaknula je da će čekati neovisnu potvrdu o sudbini svemirskog broda Peregrine od strane odgovarajućih vladinih tijela. Prethodna objava navela je koordinate za ponovni ulazak u atmosferu koje su bile nekoliko stotina kilometara južno od Fidžija, ali s velikom mogućnošću greške.

Inženjeri su izveli niz manjih paljenja motora kako bi pozicionirali ovaj modul, veličine golf-kolica, iznad oceana. Cilj je bio “minimiziranje rizika od toga da krhotine dosegnu kopno”.

Više sreće drugi put

Astrobotic je objavio i fotografiju koju je svemirski brod snimio posljednjeg dana svoje misije. Na fotografiji je prikazan Zemljin polumjesec dok se svemirski brod pozicionirao između Sunca i našeg planeta. Peregrine je bio aktivan više od 10 dana u svemiru, privlačeći pažnju entuzijasta čak i nakon što je postalo jasno da Astrobotic neće uspjeti u svojem cilju – biti prva kompanija koja će izvesti kontrolirano slijetanje na Mjesec, kao i prvo američko meko slijetanje od završetka Apollo ere prije više od pet desetljeća.

NASA je za ovu misiju platila Astrobotic-u više od 100 milijuna dolara u sklopu programa Commercial Lunar Payload Services (CLPS) za prijevoz svojih znanstvenih instrumenata na Mjesec. To je dio priprema za slanje američkih astronauta ponovno na taj pusti svijet kasnije tijekom ovog desetljeća, u okviru programa Artemis.

Astrobotic je prevozio i drugi teret, više šaren i zanimljiv, u ime privatnih klijenata. Među teretom su bili DNK i kremirani ostaci približno 70 osoba, uključujući tvorca Star Treka, Genea Roddenberryja, te znanstveno-fantastičnog pisca Arthura C. Clarkea.

Iako ovaj put misija nije uspjela, dužnosnici NASA-e naglasili su da njihova strategija “više pokušaja, više prilika za uspjeh” znači veće šanse za postizanje cilja. Sljedeći pokušaj u sklopu programa CLPS, koji provodi tvrtka Intuitive Machines iz Houstona, planiran je za veljaču.

Japanska svemirska agencija uskoro planira izvesti pokušaj mekog slijetanja na Mjesec sa svojim svemirskim brodom “Moon Sniper”, lansiranim u rujnu. Ovaj poduhvat je zakazan za neposredno nakon ponoći po japanskom vremenu u subotu (1500 GMT u petak). U slučaju uspjeha, Japan će postati peta nacija koja je ostvarila ovakvo postignuće, nakon Sovjetskog Saveza, Sjedinjenih Država, Kine i Indije.