kozmos.hr
Jeste li znali?

10 zanimljivosti o najvećem zrakoplovu na svijetu

Stratolaunchov Roc.
objavljeno

Zrakoplov ‘Scaled Composites Model 351 Stratolaunch’, popularnog imena ‘Roc’, zrakoplov je američke kompanije Stratolaunch koji je upravo završio svoje četvrti pokusni let i koji bi trebao biti u potpunosti operativan do sredine ili kraja 2023. Roc je, osim što je trenutno najveći zrakoplov u povijesti, zanimljiv i po mnogočemu drugom, a u nastavku donosimo neke od tih zanimljivosti.

Dimenzije

Bez ikakve zadrške možemo reći da je Rocovo najznačajnije obilježje prije svega njegova veličina. Dužine je 73 metra, visine je 15 metara i, najbitnije od svega, širine je vrtoglavih 117 metara, što je 19 metara šire od prethodnog rekordera u veličini. Rekord je prije Roca pripadao zrakoplovu Hughes H-4 Hercules kompanije Hughes Aircraft Company, koji se nije nikada niti redovno koristio već je poletio samo jedan jedini put, 2. studenog 1947., i to na svega pola minute.

Od Microsofta do Roca

Roc je u vlasništvu kompanije Stratolaunch—kompanije koju je 2011. osnovao suosnivač tvrtke Microsoft Paul Allen. Allenu i Burtu Rutanu, drugom osnivaču Stratolauncha, cilj je bio da pronađu jeftin način slanja satelita (a možda i tereta i ljudi) u orbitu oko Zemlje tako što bi se oni lansirali ne pomoću rakete sa zemlje nego sa velikog zrakoplova-nosača. Allen je umro u listopadu 2018., i nedugo nakon toga Stratolaunch je prodan kompaniji Cerberus Capital Management.


Usporedba veličina.
Usporedba Rocove veličine s drugim zrakoplovima. Izvor: Popular Mechanics.

‘Matični brod’

Poanta je Roca, dakle, da služi kao nosač, odnosno ‘matični brod’ za druge letjelice koje će polijetati s njega. Nosač-avion u takvim situacijama postigne određenu visinu i briznu, pa lansiranje sekundarne letjelice (manjeg aviona, satelita, svemirske letjelice, itd.) zahtijeva manje goriva jer je potrebno savladati manje gravitacije i manje trenja uzrokovanog zrakom. Takav tip lansiranja zove se ‘lansiranje iz zraka’ (engl. air launch) i taj koncept nije ništa novo: sličan mehanizam koristio je već Bellov avion X-1 kada je s njim Chuck Yeager prvi put probio zvučni zid 1947, samo što se X-1 odvojio od aviona B-50.

Testiranja

Roc je trenutno u fazi testiranja—njegov najrecentniji let dogodio se 24. veljače 2022. i to je bio ukupno četvrti let do sada. Let je trajao ukupno 1 sat i 43 minute i zadatak mu je bio „testirati opremu za slijetanje te dodatno pogurati već dokazane sposobnosti zrakoplova“, kako navode iz Stratolauncha. Avion je na ovom testu dosegao nadmorsku visinu od 4,57 kilometara. Prijašnja testiranja dogodila su se u travnju 2019., travnju 2021. i onda u siječnju 2022. kada je zrakoplov dosegao brzinu od 333 km/h i visinu od 7,16 km. Završna testiranja bi trebala biti odrađena sredinom ili krajem 2023.

Pegasus XL

Roc ima sposobnost nošenja 250 tona tereta. To znači da je sposoban uzletjeti sa tri rakete Pegasus XL istovremeno namontirane ispod njega, što će mu za početak biti primarna namjena iako se kasnije planira početi koristiti i za lansiranje drugih raketa. To je veliki napredak u odnosu na Stargazer, modificirani Lockheedov L-1011 TriStar s kojeg se trenutno rakete Pegasus XL lansiraju pojedinačno. Inače, Pegasus XL je 1990-ih razvila Orbital Sciences Corporation i ona je je sposobna lansirati do 443 kg tereta u nisku orbitu oko Zemlje.

Planovi za druge letjelice

Nakon raketa Pegasus XL, plan je s vremenom i početi lansirati druge letjelice. Vodeća od tih je Stratolaunchov Talon-A kojeg dizajniraju specifično za lansiranje s Roca. Radi se o maloj nadzvučnoj letjelici dužine 8,5 m i širine 3,4 m koja bi trebala letjeti brzinom između 5 i 7 Macha, i koja teži samo 2,7 tone. Talon-A će nakon dostave tereta u orbitu moći ponovo sletjeti nazad na tlo na običnu pistu. Stratolaunchov je plan da Talon-A jednog dana naslijedi Talon-Z, puno veća letjelica slična NASA-inom space shuttleu koja bi trebala prevoziti u svemir ne samo teret već i ljude.


Stratolaunch i Pegasus XL.
Ilustracija koja prikazuje kako bi rakete Pegasus XL trebale izgledati dok ih nosi Stratolaunchov Roc. Izvor: SpaceNews.

Propala suradnja sa SpaceX-om

Kada je kompanija Stratolaunch tek pokrenuta, na kratko vrijeme su surađivali s Muskovim SpaceX-om. Naime, plan je bio da SpaceX razvije letjelicu Falcon 9 Air za lansiranje do 6 tona tereta u nisku orbitu sa Stratolaunchevog nosača (koji se kasnije razvio u današnjeg Roca). Krajem 2012. kompanije su prekinule suradnju jer su shvatile da su im dugoročni ciljevi različiti, i 27.11.2012. Stratolaunch je potpisao sa Orbital Sciencesom i njigovim raketama Pegasus.

Mitološko ime

Roc je nazvan po ptici Roc iz arapske mitologije koja je toliko divovska da je sposobna nositi slonove. Za tu pticu, inače u arapskom poznatu kao الرُخّ, ili ‘ar-ruḫḫ’, neki povjesničari govore da se prvi put spominje već u indijskoj mitologiji u 10. stoljeću, no svakako je najpoznatija po svojoj ulozi u Tisuću i jednoj noći. Roc se javlja u ukupno 4 priče, a najpoznatija je ona u kojoj Sinbada odnese na kopno nakon brodoloma.

Maksimalna težina

Ne samo da je Rocova širina iznimno velika, već se on ističe i po maksimalnoj težini s kojom može poletjeti—dakle po težini koja uključuje konstrukciju aviona, teret i putnike te gorivo. Roc je sposoban poletjeti pri težini od 590 tona, što je više od Airbusa A380-800 koji leti s 575 tona i Boeinga 747-8F koji leti s 448 tona. Jedini zrakoplov koji može poletjeti s većom kilažom je Antonov An-225 kojem je maksimalna težina pri polijetanju 640 tona.

Roc u letu.
Polijetanje Roca. Izvor: NBC News.

Motori s Boeinga 747

Na Rocu se nalazi 6 mlaznih motora Pratt & Whitney PW4056 koje inače koristi Boeingov 747-400. Pratt & Whitney je razvio te motore još 1984. i koriste se od 1987., a sposobni su generirati do 441 kN potiska. Ne samo da se na Rocu koriste motori kakve ima Boeing, već su to upravo motori koji su se prije koristili na Boeingovim avionima koji su sada nefunkcionalni i koji su premontirani na Roca u svrhu smanjenja troškova konstrukcije.

 


Pridružite se raspravi u našoj Telegram grupi. KOZMOS Telegram

t.me/kozmoshr


Izvori:

Boyle, Alan. „Stratolaunch resurrects its hypersonic rocket vehicle under a new name: Talon-A“. GeekWire, 2020. https://www.geekwire.com/2020/stratolaunch-resurrects-hypersonic-rocket-vehicle-new-name-talon/ (5.3.2022.).

Boyle, Alan. „Stratolaunch’s huge airplane aces its third flight test, building on Paul Allen’s legacy“. GeekWire, 2022. https://www.geekwire.com/2022/stratolaunchs-mammoth-airplane-aces-its-third-flight-test-building-on-paul-allens-legacy/ (5.3.2022.).

Howell, Elizabeth. „Stratolaunch’s Roc soars again: Biggest airplane ever built aces 4th test flight“. Space.com, 2022. https://www.space.com/stratolaunch-roc-aces-fourth-test-flight (5.3.2022.).

Patterson, Thom. „World’s Largest Airplane Flies a Fourth Time for Mission-Critical Test“. Flying Magazine, 2022. https://www.flyingmag.com/worlds-largest-airplane-flies-a-fourth-time-for-mission-critical-test/ (5.3.2022.).

Rogoway, Tyler. „Stratolaunch’s Roc, The World’s Largest Aircraft, Has Flown For The First Time“. The Drive, 2019. https://www.thedrive.com/the-war-zone/27427/stratolaunchs-roc-the-worlds-largest-aircraft-has-flown-for-the-first-time (5.3.2022.).

Zaljubljenik u astronomiju od malih nogu. Diplomirani anglist. U slobodno vrijeme vjerojatno s frendovima u obližnjem kafiću. U paralelnom svemiru sam nešto od sljedećeg: pomorac, fizičar, astronaut, pisac, željezničar.

Pratite Kozmos na Google Vijestima.