• Svemir
  • Znanstvenici pronašli obližnju Super-Zemlju koja se razlikuje od biločega do danas otkrivenog

Exoplanet Gliese 486b rijedak je egzoplanet koji je zadržao atmosferu unatoč blizini svoje zvijezde.

Pojavom novih alata za lov na egzoplanete, broj otvorenih svjetova izvan Sunčevog sustava brzo je narastao na tisuće. Kombinirajući različite metode promatranja, astronomi danas mogu odrediti njihovu masu, veličinu, pa čak i gustoću, što omogućuje procjenu unutarnjeg sastava.

U sklopu projekta CARMENES za traženje egzoplaneta u obližnjim sustavima crvenih patuljaka, astronomi su otkrili usijanu super-Zemlju koja je izvrstan kandidat za buduće studije atmosfera izvansolarnih svjetova – Gliese 486b.

Atmosfere izvansolarnih svjetova moraju udovoljavati određenim zahtjevima za promatranje sljedećom generacijom zvjezdarnica. Stjenoviti Gliese 486b, smješten u sustavu crvenih patuljaka udaljenom 26 svjetlosnih godina, savršeno im odgovara.

Novootkrivena Super-Zemlja mogla bi biti nevjerojatan uspjeh za znanost

Gliese 486b je Super-Zemlja, nadmašuje naš planet masom za 30%, a veličinom – 2,8 puta. Iz izračuna gustoće astronomi su zaključili da Gliese 486b ima željeznu jezgru i po strukturi podsjeća na Zemlju i Veneru. Dok hvata plimu i oseku, egzoplanet napravi jednu revoluciju oko svoje zvijezde za 1,5 zemaljskih dana na udaljenosti od 2,5 milijuna kilometara.

Iako je puno slabiji i hladniji od Sunca, njegov crveni patuljak izložen je intenzivnom zračenju koje zagrijava površinu planeta na oko 430 Celzijevih stupnjeva. U tom smislu, Gliese 486b vjerojatno više sliči Veneri nego Zemlji, s vrućim i suhim krajolikom presječenim plamenim rijekama lave.

Što Gliese 486b čini toliko važnim za znanost? Iako ima čvrstu površinu, ova je super-Zemlja također zadržala dio svoje atmosfere unatoč neposrednoj blizini svoje zvijezde. To ga čini savršenim kandidatom za teleskopske studije u budućnosti.

Ovaj dijagram pokazuje koliko je Super-Zemlja Gliese 486b blizu zemaljskim planetima. Izvor: MPIA Graphics; Trifonov i sur., 2021

Jedinstveni egzoplanet otkriven je u podacima svemirskog teleskopa Kepler i TESS. Studija se usredotočila na crvene patuljke – najzastupljenije zvijezde u galaksiji.

Za sada znanstvenici nemaju tehnologiju za detaljnija promatranja, ali kad teleskopi James Webb i ELT počnu raditi, moći će izravno proučavati atmosferu ovog egzoplaneta.

Super-Zemlje poput Gliese 486b izuzetno su rijetke s obzirom na činjenicu da ima i čvrstu površinu i atmosferu. Nadalje, ima savršenu ravnotežnu temperaturu za takve studije.

Prema znanstvenicima, da je Gliese 486b hladniji samo stotinu stupnjeva, proučavanje atmosfere ne bi bilo moguće ili barem super-Zemlja ne bi bila prikladan kandidat. S druge strane, da je za sto stupnjeva više vruća, ne bismo znali da ima čvrstu površinu jer bi bila u potpunosti prekrivena lavom.

U svakom slučaju, život na ovoj Super-Zemlji ne bi bio moguć, ali njezino proučavanje dat će znanstvenicima važne odgovore. Tisuće egzoplaneta otkrivene su već u posljednja dva desetljeća, ali njihovo karakteriziranje ostaje zabrinjavajuće. Najuvjerljiviji način za to je proučavanje atmosfera koje će biti glavni fokus nakon što budu lansirani nadolazeći napredni teleskopi.

• Carter, J. (2021, March 05). Found in our cosmic backyard: The kind of alien planet we’ve been dreaming about for decades.
• Dunham, W. (2021, March 04). Alien ‘super-earth’ may offer clues about atmospheres on distant worlds.
• O’Neill, M. (2021, March 07). Alien super-earth planet discovered just 26 light years away – probably has an atmosphere.
• Starr, M. (n.d.). This exoplanet may be our best chance of ‘seeing’ the atmosphere of an alien world.
• Trifonov, T., Caballero, J., Morales, J., Seifahrt, A., Ribas, I., Reiners, A., . . . Winn, J. (2021, March 05). A nearby transiting rocky exoplanet that is suitable for atmospheric investigation.

Voliš naš sadržaj? Počasti nas sa kavom.

Buy Me a Coffee