• Svemir
  • Znanstvenici pronašli najbrži objekt u Sunčevom sustavu

Znanstvenici pronašli najbrži objekt u Sunčevom sustavu

2021 PH27 uspijeva napraviti punu orbitu u samo 113 dana, udaljavajući se od Sunca, a zatim se približavajući Merkuru.

Astronomi su otkrili najbrži asteroid u Sunčevom sustavu. Objekt 2021 PH27 ima novo najkraće orbitalno razdoblje oko Sunca, koje iznosi samo 113 dana. Također ima najbržu precesiju apsidnih linija uzrokovanu djelovanjem efekta opće relativnosti.

Sve što trebate znati o novom najbržem asteroidu u Sunčevom sustavu

Rekorderi

Donedavno je 2019 LF6 iz grupe Atira bio rekordni asteroid u smislu najkraćeg orbitalnog razdoblja, s godinom koja je trajala 151 dan. Prošle je godine taj naslov prešao u asteroid 2020 AV2, kojem godina traje 145,6 dana i ujedno je prvi poznati asteroid koji je u potpunosti kružio u orbiti Venere.

Asteroid 2021 PH27

Dana 21. kolovoza 2021. objavljen je novi rekorder za najkraće vrijeme revolucije oko Sunca među asteroidima. Prvotno ga je otkrila 13. kolovoza skupina astronoma na opservatoriju Cerro Tololo pod vodstvom Davida Tolena.

Opažanja

Promatranja su provedena u sumrak – ovo je optimalno vrijeme za proučavanje Venere, Merkura i asteroida koji se nalaze bliže Zemlji nego Suncu.

Najbrži asteroid 2021 PH27 na DECam slici: položaji asteroida prikazani su crvenom i plavom bojom, u razmaku od samo tri minute. Izvori: CTIO, NOIRLab, NSF, AURA, J. da Silva (Spaceengine)

Putanja

Uočivši PH21 2021, znanstvenici su brzo izračunali njegovu putanju i predvidjeli gdje će se asteroid naći dan kasnije. Dana 14. kolovoza opažanja su uspješno ponovljena koristeći ne samo DECam već i teleskope u drugim zvjezdarnicama u svijetu. Dana 15. kolovoza astronomi su prikupili točnije podatke pomoću ESA -ine mreže teleskopa smještenih u Čileu i Južnoj Africi.

Samo 113 zemaljskih dana

Godina na PH27 2021 traje samo 113 zemaljskih dana što ga čini najbržim asteroidom do sada. Njegovu orbitu karakterizira veliki nagib u odnosu na ekliptiku (31,8 stupnjeva), dok je perihel unutar orbite Merkura, a afel ne izlazi izvan Zemljine orbite.

Proračuni

Osim toga, proračuni pokazuju da ovo tijelo ima najveću stopu precesija linije apside, što je objašnjeno u okvirima opće relativnosti – 53,5 lučnih sekundi po stoljeću, što je više od onog u Merkuru (43 lučne sekunde po stoljeću).

Neobična orbita 2021 PH27 na pozadini susjednih orbita; položaji planeta prikazani su u vrijeme otkrića asteroida 13. kolovoza 2021. Izvori: CTIO, NOIRLab, NSF, AURA, J. da Silva (Spaceengine)

Temperature

Prema znanstvenicima, površina 2021 PH27 mogla bi dostizati iznad 480 ° C ovisno o svom položaju.

Budućnost

Osim toga, proračuni pokazuju da bi orbita PH27 2021 mogla biti nestabilna i da će u sljedećih nekoliko milijuna godina ili pasti na Sunce, Merkur ili Veneru ili biti bačen natrag u udaljenija područja.

Podrijetlo

Najvjerojatnije je ovo nebesko tijelo nastalo u pojasu asteroida između Marsa i Jupitera, ali je slučajnom igrom gravitacije bačeno u najunutarnja područja Sunčevog sustava. S druge strane, njegova se orbita odlikuje velikim nagibom (u odnosu na ravninu Sunčevog sustava) – 32 °.

Buduća zapažanja

To može ukazivati na to da je PH21 2021 doletio s najudaljenije periferije i da je degenerirana jezgra kometa koja je izgubila hlapljive tvari i više nije u stanju formirati svijetlu komu i rep. Možda će odgovor dati nova zapažanja.

The International Astronomical Union Minor Planet Center. (n.d.). MPEC 2021-Q41 : 2021 PH27.
• NoirLab. (n.d.). Fastest orbiting asteroid discovered at NOIRLab’s CTIO – about a kilometer across, space Rock 2021 PH27 is the Sun’s nearest neighbor.
• Phys.org. (2021, August 23). Fastest orbiting asteroid discovered.
• Tangermann, V. (2021, August 23). Scientists just discovered the fastest asteroid in the solar system. Futurism.
• Wall, M. (2021, August 23). Fastest-orbiting asteroid in solar system discovered. Space.com.