Astronomija

Znanstvenici pronašli 228 egzoplanetarnih sustava s anomalnim signalima

Svemir je toliko ogroman da je gotovo neizbježno da ćemo – a ja se iskreno nadam – jednog dana otkriti život izvan našeg planeta. Koliko znamo, izvanzemaljski život bi mogao postojati čak i u našem solarnom sustavu, iako u primitivnom obliku. To bismo mogli otkriti proučavajući mjesece Saturna i Jupitera u bliskoj budućnosti. No, s toliko mnogo egzoplaneta u galaksiji i svemiru općenito, teško je čak i pomisliti da smo jedini planet na kojem je život nastao.

U zadnjem desetljeću, teleskopi su prikupili značajne količine podataka o egzoplanetima, otkrivajući nove svjetove izvan našeg solarnog sustava. Velik dio tih podataka odnosi se na tranzite, fenomene gdje egzoplanet prolazi ispred svoje zvijezde, uzrokujući blagi pad u svjetlosti zvijezde. Ova metoda otkrivanja egzoplaneta pokazala se izuzetno uspješnom, no postoji mogućnost da su neki važni detalji još uvijek skriveni u prikupljenim podacima.

Zamislimo na trenutak da se tranziti događaju na način koji odstupa od očekivanja utemeljenih na newtonovoj fizici. Takav fenomen mogao bi upućivati na postojanje inteligentne sile koja stoji iza ovih neobičnosti. Upravo tu mogućnost istraživala je skupina znanstvenika iz projekta Breakthrough Listen, čiji je rad nedavno objavljen na otvorenom server arXiv.

Iako su se fokusirali na tranzite, pravo zanimanje istraživača bilo je usmjereno na svjetlosne krivulje – grafove koji prikazuju promjene u sjaju objekta tijekom vremena. Očekivano, tranziti se identificiraju kao značajni padovi na ovim krivuljama. No, promjene u svjetlosnim krivuljama koje uzrokuju planeti mogu biti raznolike – putanja može varirati ili se brzina promijeniti tijekom drugog prolaska.

Ovakve anomalije ne daju mira astronomima, potičući ih na neprestano istraživanje. U trenucima odmora, njihova mašta možda luta do mogućnosti izvanzemaljskih civilizacija. Napredna tehnološka društva mogla bi manipulirati svjetlosnom krivuljom svog planeta putem ogromnih potisnika ili drugih kolosalnih inženjerskih projekata. Čak i sam planet može predstavljati takav projekt, poput Birchovog svijeta ili drugih megalitičkih struktura.

Ključno je bilo identificirati takve anomalne svjetlosne krivulje koje se ne mogu objasniti poznatim fizičkim fenomenima. Nažalost, preliminarno pretraživanje podataka s Keplerovog teleskopa nije dalo očekivane rezultate.

Međutim, to ne znači da nije bilo nikakvih anomalija. Zabilježeno je 228 egzoplanetarnih sustava s anomalnim signalima. Deset sustava nije se uspjelo uklopiti u softverski model znan kao Batman, ostavljajući 218 potencijalnih sustava za ručnu provjeru. Podijelivši anomalne signale u tri kategorije – nedostajući tranziti, dublji tranziti i značajne varijacije u vremenu tranzita (TTV) – istraživači su pojednostavnili ovaj ogroman zadatak.

Analiza ovih 218 anomalnih sustava činila je veći dio rada. Iako su pronađene neobičnosti, niti jedan tranzit nije izgledao kao da je izričito stvoren tehnologijom, što suvremeni astronomi nazivaju tehnopotpisom.

Iako su ovo tek rani dani u potrazi, pronađeno je preko 5.500 egzoplaneta, a vjerojatno ih postoji milijarde. Statistika nam nije baš na strani, no potrebno je još podataka. Tehnike poput onih razvijenih u ovom radu bit će ključne za astrobiologe i druge znanstvenike zainteresirane za SETI u narednim desetljećima. S obzirom na to da se sve više teleskopa za istraživanje planeta neprestano aktivira, sigurno neće nedostajati podataka za analizu.