Astronomija

Što su točno Tehnopotpisi i kakve tražimo?

izvanzemaljska-civilizacija-traženje-života

U svijetu potrage za izvanzemaljskom inteligencijom (SETI), nije dovoljno jednostavno uperiti teleskope u svemir i čekati rezultate. Potreban je sofisticiran pristup i duboko razumijevanje onoga što tražimo. Dok se astrobiolozi oslanjaju na “biosignali ili biosignatures” kako bi detektirali tragove života, znanstvenici SETI-a okreću se “tehnopotpisima” kao mogućem dokazu postojanja inteligentnog života izvan naše planete.

Tehnopotpisi su posebni znakovi ili signali u svemiru koji bi nam mogli pokazati postojanje naprednih izvanzemaljskih civilizacija. Baš kao što možemo prepoznati prijateljev ton zvona s udaljenosti, ti kozmički tragovi mogli bi nagovijestiti da izvanzemaljci koriste svoje vrste tehnologije, otprilike kao što mi koristimo pametne telefone, radije ili čak ogromne elektrane ovdje na Zemlji.

Ako uočimo te tehnopotpise, to znači da možda nismo sami u svemiru!

Ali, kakve thenopotpise tražimo?

Radio valovi: Tradicionalni Pokazatelj

Era SETI istraživanja započela je 1960. godine s projektom Ozma, pod vodstvom Franka Drakea. Upotrebom teleskopa Green Bank u Zapadnoj Virginiji, ciljane su dvije specifične zvijezde u potrazi za umjetno proizvedenim radio signalima. Pretpostavka je bila da bi signali izvanzemaljskog porijekla imali različite karakteristike od prirodnih radio valova. Iako se “Wow! Signal” i neki drugi detekcije pokazali kao lažne uzbune, radio valovi i dalje predstavljaju jedan od najznačajnijih tehnopotpisa.

Dysonove sfere: Energetski Giganti

Paralelno s potragom radio valovima, fizikuš Freeman Dyson predložio je futuristički koncept tehnopotpisa. Teorizirao je o naprednim izvanzemaljskim civilizacijama koje bi mogle izgraditi gigantske solarne elektrane oko svojih zvijezda. Takva bi konstrukcija emitirala jedinstveni infracrveni sjaj, detektibilan s Zemlje. Iako “Dysonove sfere” nisu u središtu pažnje većine istraživača, neki znanstvenici rade na razvijanju metoda za njihovo otkrivanje.

Industrijski Ožiljci: Zagađivači Iz Svemira

Svaka napredna izvanzemaljska civilizacija mogla bi doživjeti svoju vrstu industrijske revolucije. U tom kontekstu, neki stručnjaci iz SETI-ja sugeriraju pretragu za umjetnim zagađivačima, poput klorofluorougljika (CFC), trajnim atmosferskim spojevima. Astrofizičar sa Sveučilišta Harvard, Avi Loeb, smatra da bi svjetlosno zagađenje na noćnoj strani egzoplaneta moglo služiti kao drugi mogući tehnopotpis.

Kosmička čuda: Vanzemaljski akceleratori čestica

Zamislite izvanzemaljski sudarač čestica koji nadmašuje naš Veliki hadronski sudarač. Takva bi struktura, možda pokretana crnom rupom, mogla emitirati ultra-visokoenergetske neutrine, detektibilne na Zemlji.

Signalni tragovi: Kraj Civilizacije

Svaka civilizacija nosi sa sobom i rizike. Napredne izvanzemaljske civilizacije mogle bi naići na svoj kraj, ostavljajući detektibilne signale svoje propasti, poput gamma-zračenja od nuklearnih eksplozija. Izazov ostaje kako razlikovati te signale od prirodnih događaja, poput udara asteroida.