Astronomija

Znanstvenici koristili Webb i SOFIA teleskope za promatranje asteroida Psyche

Uoči NASA-ine nadolazeće misije prema asteroidu Psyche, znanstvenici iz Southwest Research Institute-a koriste napredne teleskope kako bi proučili ovaj zanimljiv nebeski objekt. Dr. Stephanie Jarmak traži tragove vode na njegovoj metalnoj površini pomoću teleskopa James Webb, dok dr. Anicia Arredondo analizira podatke opservatorija SOFIA u potrazi za razlikama u sastavu asteroida.

Dugačak oko 225 kilometara, Psyche je jedan od najvećih objekata u glavnom asteroidnom pojasu između Marsa i Jupitera. Dosadašnja su istraživanja pokazala da je Psyche uglavnom metalni objekt, koji se vjeruje da predstavlja preostali centar propalog planeta. NASA planira 5. listopada lansirati letjelicu prema Psycheu koja bi trebala putovati nekih 3,5 milijarde kilometara i stići do asteroida u kolovozu 2029. godine.

“Korištenjem teleskopa koji rade na različitim infracrvenim valnim duljinama, istraživanje vođeno od strane SwRI-a pružit će informacije koje se dopunjuju s onima koje planira skupiti svemirska letjelica Psyche,” izjavila je dr. Tracy Becker, vodeća istraživačica u SwRI-jevom odjelu za svemirske znanosti.

Psyche ostaje zagonetan. Neke ranije analize pokazale su proturječne rezultate, poput različitog sastava površine pri različitim infracrvenim valnim duljinama i naznaka prisustva vode na površini.

“Cilj naših promatranja pomoću JWST-a je utvrditi postoji li voda na Psycheu,” objasnila je Jarmak. “Analize u rasponu valnih duljina od 3 do 6 mikrona reći će nam je li na asteroidu prisutna hidratacija, bilo u obliku hidroksilnih skupina ili stvarne vode. Ako ne pronađemo vodu, to ne bi bilo neočekivano s obzirom na to da je Psyche većinom metalni objekt.”

Značaj asteroida Psyche

Asteroid Psyche privlači pažnju znanstvenika jer se smatra da i Zemlja ima metalno jezgro, ali je ono nedostupno za izravno proučavanje jer je duboko ispod površine.

“Koristeći SOFIA teleskop, promatrali smo asteroid u infracrvenom svjetlu dok se rotirao kako bismo bolje razumjeli njegovu unutarnju strukturu,” rekla je Arredondo. “Pitanje je je li Psyche preostali centar nekog većeg tijela koje je bilo izloženo brojnim udarima, pri čemu bi se odbacili svi vanjski slojevi i ostavilo samo metalno jezgro. Međutim, naša promatranja upućuju na to da je Psyche u osnovi metalan, što nije iznenađenje. Nismo primijetili velike varijacije tijekom njegove rotacije, barem ne na srednjim infracrvenim valnim duljinama.”

Iako su metalni asteroidi rijetkost u solarnom sustavu, znanstvenici vjeruju da bi Psyche mogao pružiti jedinstveni uvid u unutrašnjost planeta. Međutim, njegova jedinstvenost može donijeti i neka iznenađenja.

“Sve tehnike koje koristimo daju rezultate koji se ponekad čine nespojivima,” rekla je Arredondo. “Zbog toga je sada važnije nego ikad da tamo pošaljemo misiju i izravno istražimo asteroid.”