• Svemir
  • Zavirite u skriveni svijet na Marsu – snimljen iz orbite

Zavirite u skriveni svijet na Marsu – snimljen iz orbite

Skriveni svjetovi budućih baza na Marsu

Komore i tuneli na Marsu kroz kojih je nekada lava tekla sve više zaokupljaju pažnju znanstvenika kao idealna mjesta za buduće svemirske baze. Osim što nude zaštitu od opasnosti poput radijacije i meteoritskih udara, intrigantni su zbog svojih mogućnosti zaštićivanja od ekstremnih temperaturnih oscilacija. Svemirske agencije već dugo razmatraju njihov potencijal za istraživanje.

Prema izvještajima Universe Today, aktivni vulkani na površini planeta samo su vidljivi dio vulkanske aktivnosti. Mnoštvo vulkanskih procesa odvija se ispod površine – istina koja vrijedi i za našu Zemlju, ali i za Mars.

Vulkanizam započinje kada magma, pepeo i plinovi eruptiraju iz magmatskih komora ispod površine. Ovi podzemni procesi često rezultiraju formiranjem lavinih tunela i komora kada se magma povuče, ostavljajući za sobom praznine koje se mogu urušiti i stvoriti otvore – svjetlarnike.

NASA-in MRO otkriva tajne Marsa

Mars je također dom velikom broju ovakvih formacija, a jednu takvu urušenu komoru zabilježio je NASA-in Mars Reconnaissance Orbiter (MRO) pomoću kamere visoke razlučivosti – HiRISE. Fotografija prikazuje strukturu smještenu u regiji Hephaestus Fossae, u planinskoj ravni Utopia Planitia. Regija je poznata po svojim kanalima i udubljenjima koja su povezana s obližnjim vulkanskim središtem Elysium, a pretpostavlja se da je led koji se otopio nakon meteoritskog udara također doprinio njezinu oblikovanju.

Lavini tuneli kao rješenje izazova marsovskih istraživanja

Problemi s kojima se susrećemo pri istraživanju Marsa su brojni, a lavini tuneli nude rješenje za neke od njih, kao što su visoka razina radijacije i ekstremne temperaturne promjene. Debela stjenovita zaštita mogla bi pružiti sigurno utočište za astronaute i opremu.

S obzirom na dosadašnja istraživanja usmjerena na potragu za tragovima života na Marsu, trenutno nema misija koje su posvećene istraživanju lavinih tunela. Međutim, to bi se moglo promijeniti u budućnosti. Hephaestus Fossae i slične formacije mogu postati ključne za dublje razumijevanje Marsa te bi jednoga dana mogle pružiti siguran i stabilan dom za ljudske misije daleko od Zemlje.

Sve u svemu, dok roveri poput Curiosityja i Perseverancea marljivo rade na svojim zadacima, tehnologija i znanje koje razvijamo možda će nas uskoro odvesti u dubine marsovskih lavinih tunela, otvarajući nova poglavlja u osvajanju svemira.