• Svemir
  • Zahvaljujući novoj tehnologiji vidimo Mjesec kao nikad prije

Zahvaljujući novoj tehnologiji vidimo Mjesec kao nikad prije

Slika kratera Shackleton (©NASA,KARI).
autor

Novi južnokorejski orbiter ima mogućnost zaviriti i u najmračnije i najskrivenije Mjesečeve kratere s njegove tzv. ‘tamne strane’.

Nova tehnologija

Južnokorejski Korean Pathfinder Lunar Orbiter (KPLO) – skraćeno nazvat Danuri –  snimio je fascinantnu sliku ‘zidova’ i dna kratera Shackleton, područja na suprotnoj (ili tzv. tamnoj) strani Mjeseca. Ova slika fascinantna je zato što je riječ o krateru koji se inače nalazi u vječnom mraku.

Slika prikazuje krater u detaljima bez presedana, osvjetljavajući područja koja su do sada bila poznata samo preko potpuno zatamnjenih slika i promatranja NASA-inog Lunar Reconnaissance Orbitera. Sliku je javnosti na blogu predstavio Mark Robinson sa Sveučilišta Arizona State, čelni čovjek iza orbiterove kamere.

Slika prikazuje nevjerojatnu količinu detalja, uključujući trag koji je za sobom ostavila stijena od oko 5 metara nakon što se otkotrljala niz zid kratera – kao što se vidi na označenoj slici ispod (bijela strelica).

Prva slika kratera Shackleton nastala zahvaljujući 'ShadowCam' kameri južnokorejskog lunarnog orbitera. Bijela strelica prikazuje mjesto gdje se velika stijena 'otkotrljala' niz zid kratera (©NASA/KARI).
Prva slika kratera Shackleton nastala zahvaljujući ‘ShadowCam’ kameri južnokorejskog lunarnog orbitera. Bijela strelica prikazuje mjesto gdje se velika stijena ‘otkotrljala’ niz zid kratera (©NASA/KARI).

ShadowCam – tvorac slika

Južnokorejski orbiter lansiran je na vrhu rakete Falcon 9 u kolovozu i službeno je ušao u lunarnu orbitu u prosincu. Iznimno osjetljiva kamera koju je izradila NASA pod nazivom ShadowCam – jedan od šest instrumenata priključenih na orbiter – uspjela je osvijetliti mali dio Mjesečeve sjenovite tamne strane do zapanjujućeg stupnja.

To je uspio koristeći reflektirano svjetlo koje se odbija od obližnjih topografskih obilježja, kao i nevjerojatno osjetljiv senzor slike. „Polovi su u stalnom stanju od zore do sumraka, sa Suncem uvijek na horizontu. Kao rezultat, depresije u blizini polova nikada ne dobivaju izravno sunčevo osvjetljenje, područja poznata kao trajno zasjenjena područja ili PSR (Permanently Shadowed Regions),“ pojasnio je u objavi Robinson.

U budućnosti, ShadowCam će pomoći u procjenjivanju terena i određivanju potencijalnog mjesta slijetanja za NASA-inu nadolazeću misiju Volatiles Investigating Polar Exploration Rover (VIPER) te će promatrati promjene vremenskih uvjeta na Mjesecu.

Južnokorejski lunarni orbiter Danuri poslao fotografije Zemlje

Mark Robinson (9. siječnja 2023.), „ShadowCam First Look,“ shadowcam.asu.edu (pristup 16. siječnja 2023).

Victor Tangermann (15. siječnja 2023.), „New Orbiter Can See Inside Moon Craters Hidden In Total Darkness,“ futurism.com (pristup 16. siječnja 2023).