Astronomija

Webb je ulovio zapanjujuću fotku galaksije M51

Zapanjujući prizor pred našim očima: veličanstvena spiralna galaksija M51!

Često nazivana Galaksija vrtlog, s njezinim dojmljivim i savršeno oblikovanim krakovima, zabilježena je u impresivnom detalju zahvaljujući teleskopu James Webb, projektu NASA-e, ESA-e i CSA-e. Dok mnoge spiralne galaksije imaju krakove koji nisu tako usklađeni, M51 se ističe svojom nevjerojatnom elegancijom.

Novo nevjerojatno otkriće teleskopa Webb

Ova izuzetna slika, koja kombinira podatke iz Webb-ove kamere NIRCam i naprednog instrumenta MIRI – s bitnim doprinosom iz Europe – nudi nam prekrasan prikaz svemira. Grimizni tragovi prikazuju tople prašnate filamente koji se protežu kroz galaksiju.

U crvenim područjima gledamo preoblikovanje svjetlosti, koje dolazi od složenih molekula nastalih na prašnjavim česticama. Kontrastne boje narančaste i žute označavaju regije bogate ioniziranim plinom, koje su rezultat novonastalih skupina zvijezda.

Udaljena približno 27 milijuna svjetlosnih godina od nas, u sazviježđu Lovčevi psi, M51, ili Galaksija vrtlog, nalazi se u kozmičkom plesu s obližnjom patuljastom galaksijom NGC 5195. Ovaj par često je predmet promatranja astronoma, a pretpostavlja se da je NGC 5195 oblikovao spiralne krakove M51 svojom gravitacijskom silom.

Projekt FEAST

Ova opservacija teleskopa Webb dio je projekta “Feedback in Emerging extrAgalactic Star clusTers” ili FEAST. Njegov cilj je bolje razumjeti odnos između energije zvijezda i nastanka novih zvijezda izvan naše galaksije, Mliječnog puta.

FEAST želi istražiti i analizirati mjesta nastanka zvijezda u drugim galaksijama. Prije teleskopa Webb, instrumenti poput opservatorija Atacama Large Millimetre Array i teleskopa Hubble pružali su uvide u rane faze formiranja zvijezda ili faze kada zvijezde ispuhuju gasove. S Webb-ovom tehnologijom sada možemo vidjeti te procese u njihovim početnim fazama.

Očaravajuća fotografija

A što nam točno Webb-ova slika pokazuje? Galaksija u obliku vrtloga koja ispunjava cijelu sliku. Sjajno središte galaksije okruženo je svjetlucavim kovrčama koje podsjećaju na vodu koja kruži vrtlogom. Boje bijele i ledene plave dolaze iz središta, dok crvene i narančaste tonove čine prašnjavi filamenti.