Jeste li znali?

Video pokazuje kako je Antarktika bila spojena s ostalim kontinentima

antarktika-bez-leda

Pogledajte kako je Antarkita bila povezana sa Južnom Afrikom, Australiom i Indijom u vrijeme kada su ovi teritoriji bili dio superkontinenta Gondvana.

Međunarodni tim znanstvenika napravio je senzacionalno otkriće, otkrivajući prošlost Antarktike kada je ovaj ledeni kontinent bio dio superkoninenta Gondvana. Koristećei podatke sa ESA Swarm satelita, zajedno sa podacima zračnih mjerenja i geoloških istraživanja, znanstveni tim otkrio je magnetske poveznice između Antarktike i njezinih “susjeda”- Indije, Južne Afrike i Australije.

Antarkika je trenutačno jako udaljen kontinent od ostalih, te bi se moglo smatrati kako je ovakva raspodjela koninenata bila ista prije nekoliko milijardi godina. Naravno, to nije slučaj. Prije kojih 200 milijuna godina, kontinenti su bili spojeni u tzv. “superkontinent” naziva Gondvana.

Ovakva geološka povijest poznata je već desetljećima, no znanstvenici su uspjeli riješiti samo jedan komadić geološke slagalice. Kombinirajući dosadašnje znanje, sa novim podacima o magnetizmu koje je su pružili sateliti, znanstvenici su dobili uvid u kompletnu sliku kako je točno Antarktika bila povezana sa Indijom i ostalim kontinentima.

Nadalje, sama geologija Antarktike ostaje uvelike neistražena, te će nedavno objavljena studija pomoći znanstvenicima u otkrivanju najnepristupačnije područja na Zemlji.

ESA-Swarm sateliti
Umjetnički prikaz ESA-inih Swarm satelita, koji istražuju Zemljin magnetizam. Znanstvenici su koristli podatke sa ovih satelita kako bi detaljnije proučili kako je Antarktika bila povezana sa ostalim kontinentima. Izvor: ESA-P.Carril, 2013

ESA-ini Swarm sateliti lansirani su 2013. godine, te su prvi koji isključivo promatraju Zemljin magnetizam. Otkriće magnetske poveznice između Antarktike i ostalih kontinenata je daleko najveće otkriće, za koje su se koristli podaci prikupljeni sa ovih satelita.

Podaci sa satelita omogućili su znanstvenicima detaljniji i jasniji uvid u rekontrukciju ove ploče.  Važnost ovog otkrića nije samo u otkrivanju geološke prošlosti Antarktike, nego i u tome da shvatimo kako će se stvari razvijati u budućnosti.

Kombinirajući podatke, znanstvenici su mogli identificirati glavne tektonske promjene, kako bi mogli povući poveznice između Antarktike i ostalih kontinenata.

Antarktika-povezana-sa-ostalim-kontinentima
Kombinirajući podatke, znanstvenici su otkrili kako je Antarktika bila povezana sa ostalim kontinentima. Izvor: Sveučilište u Kielu

Nažalost, svi podaci nisu dostupni u svim dijelovima svijeta, te je Indija jako dobar primjer. Znanstvenici su otkrili poveznicu izmeđe Indije i Antarktike, no za rekonstrukciju točnih granica potrebni su podaci koje tek treba prikupiti. Kada govorimo o Australiji i Južnoj Africi, postoji puno sveobuhvatnih podataka koji su prikupljeni kroz desetljeća.

Kako bi jasnije objasnila rezultate istraživanja široj javnosti, ESA je objavila video koji prikazuje kretanja Antarktike u zadnjih 180-200 milijuna godina. Video prikazuje rekonstrukcije superkontinenta Gondvana, te kako je Antarktika bila povezana sa Južnom Afrikom, Australijom i Indijom.

Cijelo izvješće o najnovijim otkrićima dostupno je u Scientific Reports.

Kako je ESA navela u priopćenju, ” rezultati kombiniranih skupova podataka omogućuju nove instrumente međunarodnoj znanstvenoj zajednici u proučavanju geologije Antarktike, uključujući i njezin utjecaj na prekrivajuće ledene ploče”.

Ispod možete pogledati video:

Pridružite se raspravi u našoj Telegram grupi. KOZMOS Telegram– t.me/kozmoshr

• Celestial, J. (n.d.). Scientists discover east ANTARCTICA’S magnetic link to its ancient neighbors in Gondwana.
 Ebbing, J., Dilixiati, Y., Haas, P., Ferraccioli, F., & Scheiber-Enslin, S. (2021, March 09). East Antarctica Magnetically linked to its Ancient neighbours in Gondwana.
• ESA. (n.d.). Antarctica’s magnetic link to Ancient neighbours.
• Graham, K. (2021, March 09). Antarctica is linked magnetically to old neighbors in Gondwana.
• Science X. (2021, March 10). Antarctica’s magnetic link to ancient neighbors.