Astronomija u Hrvatskoj

Vatrena kugla proletjela nebom iznad Dalmacije

Sjajni meteor iznad Dalmacije. Izvor: Facebook.com / Hrvatski astronomski savez.

U utorak je nebom iznad Dalmacije proletila vatrena kugla. Pad sjajnog meteora uvhatila je i kamera Hrvatskog astronomskog saveza na Mosoru.

Vatrena kugla

U utorak (11. listopada) oko 21 h, na nebu iznad Dalmacije bila je vidljiva izrazito sjajna vatrena kugla. Prema očevicima, trag koji je meteor ostavljao bio je vidljiv na sjeverozapadnom horizontu.

“Bio sam na balkonu kuće u Kaštel Sućurcu, a kada sam podigao glavu imao sam što vidjeti. Na nebu iznad sjeverozapadnog horizonta, iznad Kozjaka, pojavila se padajuća vatrena kugla koja je za sobom ostavljala trag. Ne sjećam se da sam vidio sjajniji padajući objekt na noćnom nebu.” – izjavio je jedan Kaštelanin za portal Dalmacija danas.

Vatrena kugla snimljena kamerom Hrvatskog astronomskog saveza na Mosoru

Trag koji je ostavila vatrena kugla može se vidjeti na kamerama sa Zvjezdanog sela Mosor koja djeluje u sklopu Meteorske mreže Hrvatskog astronomskog saveza.

“Teško je zasad reći da li je nešto moglo pasti na tlo. Ako se radilo o značajnom astronomskom događaju, nema sumnje da će se pad detaljnije proučiti”, naveo je astronom Ante Radonić.

Astronomi su također potvrdili da je ovako izraziti sjaj jednog meteora vrlo rijedak.

Na noćnom nebu iznad Italije izgorio sjajan meteor bolid, vidio se i u Hrvatskoj

Vatrena kugla izgorila negdje iznad Banja Luke i Bihaća

Iz Hrvatskog astronomskog saveza objavili su osvrt na društvenoj mreži Facebook. Čini se da je meteor u potpunosti izgorio negdje iznad Banja Luke i Bihaća te da neće biti njegovih ostataka na tlu.

“Za sve one koji su nas sinoć kontaktirali radi sjajnog meteora na nebu – Bio je sjajan, izgorio je negdje između Banja Luke i Bihaća i od njega nije ništa ostalo. Evo i fotografije dijela tog meteora kojeg je zabilježila kamera na Zvjezdanom selu Mosor.”

Objava Hrvatskog astronomskog saveza u vezi sjajnog meteora iznad Dalmacije. Izvor: Facebook.com / Hrvatski astronomski savez.
Vatrena kugla iznad Dalmacije snimljena kamerom Hrvatskog astronomskog saveza iz Zvjezdanog sela Mosor. Izvor: Facebook.com / Hrvatski astronomski savez.

Razlika između meteora i meteorita

Meteori pri velikoj brzini ulaze u našu atmosferu, zbog čega izgaraju i ostavljaju za sobom sjajni trag (tzv. zvijezde padalice ili, kako se nekad govorilo, nebeske krijesnice). Velike meteore nazivamo i bolidima. Meteoridima nazivamo one objekte koji nisu ušli u našu atmosferu.

Meteoritom nazivamo onaj dio meteora koji uspjeva pasti na tlo – najčešće dobivaju svoje ime prema mjestu pada.

Koliko meteorida pogodi Zemlju svake godine?

R. P. (12. listopada 2022.), ŠTO JE NOĆAS ZASVIJETLILO NA NEBU IZNAD DALMACIJE? Pad je “uhvatila” kamera na Mosoru, Dalmacijadanas.hr (pristup 13. listopada 2022.)

Anonymous (12. listopad 2022.), Hrvatski astronomski savez – Facebook.com.

Anonymous (12. listopad 2022.), ‘Vatrena kugla’ na nebu uznemirila stanovnike Dalmacije. Pad je snimila kamera na Mosoru, Večernji.hr (pristup 13. listopad 2022.)