Tajanstveni međugalaktički kružni prsten

Istraživači sa Sveučilišta Western Sydney, zajedno s međunarodnim timom stručnjaka, nedavno su otkrili misteriozni kružni prsten nazvan J0624–6948 između galaktičke ravnine i velikog Magellanova oblaka (LMC).

Ovo bi mogao biti prvi poznati slučaj ostatka međugalaktičke supernove – ostataka eksplodirane zvijezde koja bi mogla biti stara i do 7000 godina.

J0624–6948 je prvi put otkriven s australskim Square Kilometer Array Pathfinder (ASKAP). Koji je jedan od nekoliko radioteleskopa nove generacije koji otkrivaju nove značajke svemira.

Vodeći autor, profesor Miroslav Filipović sa Fakulteta znanosti Sveučilišta, rekao je da je otkriće bilo uzbudljivo i da je pokrenulo mnoga neodgovorena pitanja.

“Najvjerojatnije objašnjenje je da je objekt međugalaktički ostatak supernove zbog eksplodirane zvijezde koja se nalazila u predgrađu Velikog Magelanskog oblaka koja je doživjela jednodegeneriranu supernovu tipa Ia koja uključuje eksploziju dviju zvijezda koje kruže jedna oko druge.”

Izvor: Western Sydney University

Kada je ovaj gotovo savršeno kružni radio objekt prvotno otkriven, znanstevnici su mislili da je to još jedan ORC (neparni radio krug).

Druge pretpostavke

No, otkriveni prsten ima značajne razlike u odnosu na pet drugih poznatih ORC-a – ravniji radio spektralni indeks, nedostatak istaknute središnje galaksije kao mogućeg domaćina i veća prividna veličina – što sve ukazuje na to da bi mogao biti drugačija vrsta objekta.

Razmotrili su i druge scenarije, na primjer da bi ovaj objekt mogao predstavljati ostatak aktivnosti super-baklja od obližnje zvijezde Mliječne staze (na samo 190 svjetlosnih godina udaljene od Sunca) koja se dogodila prije samo nekoliko stoljeća, ili pretpostavke da bi to zapravo mogao biti puno veći ORC.

“Ono što smo potencijalno tada otkrili je jedinstveni ostatak supernove koji se proširio u rijetko, međugalaktičko okruženje – okruženje koje nismo očekivali da ćemo pronaći u takvom objektu. Naše procjene ukazuju na starost od oko 2200 do 7100 godina.

Ovi novi radioteleskopi, poput kojih je i ASKAP, mogu uhvatiti niz sfernih objekata, a zbog kombiniranih učinaka visoke osjetljivosti, dobrog prostornog uzorkovanja i široke pokrivenosti područja, oni obogaćuju naše razumijevanje svemira.”

“Discovery of mysterious circular ring points to intergalactic origin,” Western Sydney University