• Svemir
  • Tajanstvene tamne formacije zabilježene na prstenovima Saturna

Tajanstvene tamne formacije zabilježene na prstenovima Saturna

Tajanstvene tamne mrlje uočene na Saturnovim prstenima

Nova promatranja koja je zabilježio svemirski teleskop Hubble potvrdile su postojanje enigmatičnih tamnih formacija unutar prstenova Saturna. Ovaj fenomen, poznat pod nazivom “ring spokes“, kruži zajedno s ledenim ostacima koji formiraju karakteristične prstene oko planeta. Desetljećima su znanstvenici svjesni postojanja ovih mrlja, no precizan izvor njihova nastanka još uvijek izmiče znanstvenom razumijevanju.

“Prevagu nosi teorija koja takozvane mrlje povezuje s moćnim magnetskim poljem Saturna. Špekulira se da interakcije solarnih čestica s ovim poljem rezultiraju formiranjem mrlja,” ističe Amy Simon, planetarna znanstvenica u NASA-i i voditeljica Hubbleovog programa za proučavanje atmosfera vanjskih planeta (OPAL), u izjavi za javnost.

Mrlje su prvi put zabilježene tijekom misije svemirske sonde Voyager 2 1981. godine, a fenomen je detaljnije istražen tijekom misije Cassini koja je proučavala Saturn od 2004. do 2017. godine. Nakon što je Voyager 2 prije pet godina napustio Sunčev sustav, a misija Cassinija završena namjernim uranjanjem sonde u Saturn 2017., Hubble nastavlja s redovitim promatranjem i dokumentiranjem promjena u prstenovima planeta. Najnovija fotografija snimljena je 22. listopada 2023. godine.

Takozvani “ring spokes” su najmanje vidljivi tijekom solsticija – zimskog i ljetnog, dok znanstvenici predviđaju da će njihova učestalost i vidljivost rasti kako se planet približava ekvinocijima – proljetnom i jesenskom. Sljedeća značajna prilika za promatranje ovog fenomena bit će jesenska ekvinocija u Saturnovoj sjevernoj hemisferi 6. svibnja 2025. godine, prema zadnjim predviđanjima NASA-e.

“Kako se približavamo ekvinociji Saturna, očekujemo jačanje aktivnosti ovih formacija, s češćim i izraženijim pojavama u nadolazećim godinama,” navodi Simon u izjavi.

Saturnu treba gotovo 30 godina da obiđe Sunce, zbog čega svako godišnje doba traje otprilike sedam Zemaljskih godina. Posljednja ekvinocija bila je 2009., kada su mrlje bile posebno vidljive. Tijekom ekvinocija, kada su prstenovi planeta nagnuti prema Suncu, pojačava se efekt solarnog vjetra – plazme nabijenih čestica koje putuju velikom brzinom – na magnetsko polje Saturna. Ovaj proces potencijalno doprinosi formiranju takozvanih “ring spokes”.

Iako su mrlje kratkotrajne i nestabilne, njihovo ponovno pojavljivanje i varijacije u obliku i intenzitetu tijekom aktivnih perioda pružaju vrijedne informacije o dinamici Saturnovih prstenova. Mrlje mogu premašiti i promjer Zemlje, a pojavljuju se u različitim nijansama svjetlosti, ovisno o kutu promatranja i osvjetljenju, kako ističe Europska svemirska agencija (ESA).

NASA-in program OPAL će nastaviti nadgledati Saturn i njegove prstene kako bi pružio uvide o formiranju i ponašanju ovih tajanstvenih mrlja. Osim toga, proučavanje drugih plinovitih divova u Sunčevom sustavu, koji posjeduju slične prstene, može otkriti usporedive fenomene.

“Ovo je fascinantna prirodna pojava, jedinstvena za Saturn – barem za sada,” zaključuje Simon, izražavajući čuđenje i znatiželju koje ovaj fenomen nastavlja izazivati među znanstvenicima.