• Svemir
  • Studija otkriva što se događalo mikrosekundu nakon Velikog praska

Studija otkriva što se događalo mikrosekundu nakon Velikog praska

Znanstvenicima je trebako nekoliko desetljeća da shvate kako je plazma u početku bila tekuća. Sada počinju shvaćati što se događalo u prvim trenutcima nakon Velikog praska.

Fizičari sa Instituta Niels Bohr predstavili su rezultate istraživanja koje objašnjava početke svemira. Shvatili su što se događalo sa jednom vrstom plazme tijekom prvih mikrosekundi nakon Velikog praska.

Opće prihvaćena teorija govori da je svemir počeo prije kojih 14 milijardi godina. Svemir je nastao kao rezultat gotovo trenutne transformacije vruće i energetski nabijene točke u prostor koji se širi, i koji danas poznajemo. Znanstvenici ovaj događaj nazivaju Veliki prasak.

Rana ekspanzija svemira dovela je do prvih čestica, atoma, zvijezda i galaksija, no zapravo je malo poznato što se događalo u prvim trenutcima “kreacije svemira”. Također, rasprave komplicira i činjenica da ne priznaju svi znanstvenici teoriju Velikog praska.

Zadnje znanstveno otkriće donosi jedan djelić slagalice  nastanka i razvoja svemira, no daleko smo od riješavanja cjelokupne misterije.

Znanstvenici su do ovog otkrića došli pomoću Velikog hadronskog sudarača lociranog u Švicarskoj, gdje su uspjeli rekreirati kvark-gluon plazmu (QGP). Vjeruje se da je ova plazma bila prisutna 0.000001 sekundu nakon Velikog praska.

Njihov rezultat pokazuje da je QGP prethodno bila tekuća, te da se razlikovala od ostale materije konstantim promjenama oblika. Nakon toga je plazma nestala, te bila razdjeljena na nekoliko djelova. Ubrzivač čestica pomogao je znanstvenicima replicirati ovaj proces. Ioni plazme bili su sudarani na ekstremno visokim brzinama, koje su bliske brzini svjetlosti.

Eksperiment je pomogao kod proučavanja kako se QGP transformirala iz vlastitog stanja u druge atmoske jezgre i ostale “gradivne blokove” svemira.

Dodatno, znanstvenici su razvili algoritam koji im pomaže simultano obraditi dvostruko više informacije o česticama, nego što je prethodno bilo moguće. Rezultati studije pokazali su da je QGP u počecima bila tekuća, te imala glatku strukturu.

Kako navode znanstvenici, plazma koja je bila sastavljena od kvarkova i gluona, raspala se nakon što se svemir počeo širiti tijekom Velikog praska. Nakon toga su se spojili dijelovi kvarkova, te formirali tzv. hadrone.

Hadroni, koji se sastoje od tri dijela kvarkova, zapravo formiraju protone, koji su pak dijelovi jezgre atoma. Atomske jezgre postale su glavni “gradivni blokovi” svega što poznajemo. Jezgre su pomogle oblikovati kako svemir, tako i Zemlju i život na njoj.

Znanstvenici tek trebaju utvrditi zašto je plazma promijenila oblik. Zaključno, ovo otkriće dovodi malim dijelom do riješavanja misterije Velikog praska, te shvaćanja kako je zapravo nastao, i kako se svemir širio.

• ALICE Collaboration⋆. (2021, May 11). Measurements of mixed harmonic cumulants in Pb–Pb collisions at sNN=5.02 TeV. Physics Letters B.
• Phys.org. (2021, May 21). Study reveals new details on what happened in the first microsecond of Big Bang.
• Young, C. (2021, May 24). New Study Sheds Light on the First Microsecond of the Big Bang. Interesting Engineering.