Jeste li znali?

Što je galaksija?

Sudar dviju spiralnih galaksija. Astronomi smatraju da je naša galaksija dosegla današnju veličinu kroz niz sličnih spajanja i sudaranja (©NASA).

Ukratko: Galaksija je ogromna kolekcija plina, prašine te milijarde zvijezda i njihovih sunčevih sustava, sve povezano gravitacijom. Živimo na planetu zvanom Zemlja koji je dio našeg sunčevog sustava. No gdje se nalazi naš sunčev sustav? On je mali dio Mliječne staze.

Galaksija je ogromna kolekcija plina, prašine, zvijezda i njihovih sunčevih sustava. Galaksija je povezana gravitacijom. Naša galaksija, Mliječna staza, također ima središte.

Kada gledate zvijezde na noćnom nebu, gledate druge zvijezde u Mliječnoj stazi. Ako je dovoljno tamno, daleko od svjetla gradova i kuća, možete čak vidjeti prašnjave “krakove” Mliječne staze koje se protežu preko neba.

Međutim, postoji mnogo drugih galaksija osim naše. Postoji ih toliko da ih još ne možemo ni sve prebrojiti! Svemirski teleskop Hubble gledao je maleni dio svemira 12 dana i pronašao 10,000 galaksija svih veličina, oblika i boja. Neki znanstvenici misle da bi u svemiru moglo postojati čak stotinu milijardi galaksija.

Neke galaksije su spiralne poput naše. Imaju zakrivljene krakove koje ih čine sličnima vjetrenjači. Druge galaksije su glatke i ovalnog oblika. Zovu se eliptične galaksije. A postoje i galaksije koje nisu spirale niti ovali. Imaju nepravilne oblike i izgledaju poput mrlja. Svjetlost koju vidimo iz svake od tih galaksija dolazi od zvijezda unutar nje.

Ponekad se galaksije previše približe i sudare. Naša galaksija Mliječna staza će jednog dana sudariti sa Andromedom, našim najbližim galaktičkim susjedom. Ali ne brinite. To se neće dogoditi još pet milijardi godina. No čak i da se to dogodi sutra, možda ne biste primijetili. Galaksije su toliko velike i raspršene na krajevima da iako se galaksije sudaraju, planeti i sunčevi sustavi često ne dolaze blizu sudara.