Jeste li znali?

Mogu li lutajući planeti podržavati život?

Artists-illustration-of-a-planet (Curiosmos)

Nova studija sugerira da u Mliječnoj stazi slobodno pluta i putuje oko jedna bilijarda (1015) takozvanih lutajućih planeta koji bi potencijalno mogli sadržavati život.

Nevjerojatna gomila svjetova

Svemir je predivno, a opet tajanstveno mjesto. Što ga više istražujemo, to smo više zbunjeni. Danas znamo da naš Sunčev sustav nije jedini zvjezdani sustav u galaksiji u kojem se nalaze planeti. No, prije nekoliko desetljeća to nije bio slučaj. Mnogi su astronomi teoretizirali da bi druge zvijezde trebale imati planete koji kruže oko njih. Međutim, u to vrijeme nisu imali dokaze koji bi poduprli njihovu teoriju.

To se u međuvremenu promijenilo i u trenutku pisanja NASA je potvrdila postojanje 5235 egzoplaneta, a još 9169 čeka potvrdu. I dok ovo može zvučati mnogo, nije ništa u usporedbi s procijenjenih 200000 milijardi planeta za koje se vjeruje da postoje samo u galaksiji Mliječni put. Vjeruje se da ti svjetovi kruže oko zvijezde ili sustava zvijezda – no postoje i drugi svjetovi.

Što su lutajući planeti?

Lutajući planeti su svjetovi koji putuju galaksijom i ne kruže oko zvijezde. Ti tajanstveni i čudni svjetovi nisu nastali u međuzvjezdanom prostoru. Naime, i oni su jednom kružili oko zvijezde domaćina, ali su u jednom trenutku svoje prošlosti gravitacijskim djelovanjima bili izbačeni u međuzvjezdani prostor.

Planeti u našem Sunčevom sustavu imaju stabilne orbite oko naše zvijezde u doglednoj budućnosti. No gravitacijske perturbacije iz drugih svjetova ili zvijezde u prolazu mogle bi destabilizirati orbitu planeta i potencijalno ga izbaciti iz sustava.

Kako otkrivamo lutajuće planete?

Lutajući planet možemo otkriti pomoću tehnike koju astronomi nazivaju gravitacijsko mikroleće. Lutajući svijet može se uočiti kako putuje svemirom kada gravitacijski fokusira svjetlost sa zvijezde u pozadini dok se probija ispred nje. Nova je studija, na primjer, predložila stotine lažnih kandidata za planete, ali astronomi vjeruju da bi ih moglo biti u milijardama samo u našoj galaksiji. Zanimljivo, nedavna studija sugerira da postoji između 100 i 10 000 lažnih planeta za svaku zvijezdu u Mliječnoj stazi. To bi značilo da oko jedna bilijarda (1015) lutajućih planeta putuje našom galaksijom.

Astronomi otkrili 70 novih slobodno lutajućih planeta u obližnjoj regiji Mliječne staze

Može li život postojati na lutajućem planetu?

Kratak odgovor je da, život bi teoretski mogao postojati na lutajućim planetima. Ako bi se Zemlja, na primjer, izbacila iz Sunčevog sustava, cijela bi se naša površina smrznula, uključujući i oceane. No, astronomi vjeruju da bi tekuća voda još uvijek postojala ispod kilometar debelog sloja leda.

Profesor Avi Loeb objasnio je da bi se podzemna voda zagrijavala radioaktivnošću izotopa u stjenovitom jezgru našeg planeta. Toplinske vode mogle bi postojati na dnu oceana i osigurati prijeko potrebnu okolinu za preživljavanje jednostaničnih organizama. Međutim, malo je vjerojatno da bi se složeni život formirao i bez atmosfere bogate kisikom iznad oceana i nešto kopna. Međutim, to ne isključuje mogućnost da su složeni oblici života mogli postojati na takvim svjetovima prije nego je planet izbačen u međuzvjezdani prostor.

Postoje planeti nalik Zemlji koji putuju svemirom bez zvijezde