Astronomija

Snimljena nevjerojatna ‘igra svjetlosti’ na Marsu

autor

NASA je objavila da je misija MAVEN istovremeno svjedočila dvjema vrstama ultraljubičastih aurora – prvi put u osam godina kruženja oko Marsa.

Crveni planet

Mars, naš susjedni planet, obično se smatra neplodnim pustinjskim svijetom u kojem se ne događa puno toga. Međutim to je daleko od istine. Zapravo, Mars je vrlo aktivan planet, kako u svojoj unutrašnjosti tako i izvana. Nekoliko misija na Marsu, kao i onih koje kruže oko njega, omogućile su nam neviđen uvid u planet.

Ovi novi podatci natjerali su nas da ponovno razmislimo o svemu što smo mislili da znamo o Marsu. Konkretno jedna misija, InSight, pružila je dosad neviđene podatke o unutrašnjosti Crvenog planeta. Misija, koja je sada vjerojatno privedena kraju, pružila je znanstvenicima nevjerojatne podatke koji pokazuju da je crveni planet geološki aktivan. Znanstvenici nisu istraživali Mars samo s površine, već je i nekoliko orbitera također dalo nevjerojatne podatke.

MAVEN

Jedna takva misija zove se MAVEN, što je skraćenica od Mars Atmosphere and Volatile Evolution. NASA je objavila da je misija MAVEN istovremeno svjedočila dvjema vrstama ultraljubičaste aurore. Ono što je nevjerojatno jest da je to bilo prvi put u njegovih osam godina kruženja oko Marsa.

NASA je odabrala MAVEN kao dio svog sada otkazanog Mars Scout programa za proučavanje atmosfere i ionosfere planeta, uključujući njihovu interakciju sa Suncem. Kao jedino sredstvo na Marsu koje može istovremeno pratiti Sunčevu aktivnost i tanku Marsovu atmosferu. Članovi MAVEN tima također su točno predvidjeli kada će solarna oluja u razvoju doći do Marsa na temelju analize u stvarnom vremenu i simulacija solarnih erupcija.

GIF animacija vizualizira podatke koje je prikupio MAVEN (©NASA).

Nevjerojatna igra svjetlosti

Mars nema globalno magnetsko polje koje bi ga zaštitilo od štetnog zračenja koje mogu donijeti solarne oluje. To znači da je točna prognoza svemirskog vremena ključna za zaštitu trenutnih misija i budućih ljudskih istraživača. U kolovozu je aktivno područje Sunca proizvelo niz solarnih baklji, koje su intenzivne eksplozije zračenja. Došlo je i do koronalnog izbacivanja mase (CME) koje je uslijedilo nakon aktivnosti baklje. CME je masivna eksplozija plina i magnetske energije koja napušta Sunce i širi se Sunčevim sustavom. Kao rezultat ovog CME-a, svemirska letjelica MAVEN promatrala je događaj solarnih energetskih čestica (SEP).

Bio je među najsvjetlijim ikada promatranim SEP-ovima. MAVEN-ov detektor je 27. kolovoza promatrao ubrzavanje čestica solarne energije ispred CME-a. Za ovu analizu korištena su četiri instrumenta: monitor za ekstremno ultraljubičasto zračenje, magnetometar, analizator iona sunčevog vjetra i analizator elektrona sunčevog vjetra.

James Webb snimio svoje prve slike Marsa

Svemirsko vrijeme

„Kako bismo odredili kada će struktura stići i utjecati na Mars, koristili smo modele širenja CME-a u svemirskom vremenu,“ objasnila je Christina Lee, članica tima misije MAVEN te nastavila „To je omogućilo MAVEN timu da predvidi neke uzbudljive poremećaje u atmosferi Marsa zbog međuplanetarnog CME-a i povezanih SEP-ova.“ Solarna oluja oslobodila je čestice koje su bombardirale Marsovu atmosferu, uzrokujući svijetle ultraljubičaste aurore. Korištenjem MAVEN-ovog instrumenta Imaging Ultraviolet Spectrograph (IUVS), opažena je difuzna i protonska aurora.

Na Marsu pronađeni dokazi drevnih poplava

Zašto je ovo bitno?

No, što ovo opažanje čini tako važnim i nevjerojatnim? Vrijeme je odigralo ulogu u tome zašto je ovaj izvanredni dvojac uočen istovremeno. Na Marsu je gotova sezona prašnih oluja, koje se javljaju svake godine kada se planet maksimalno približi Suncu. Upravo zbog tih oluja s prašinom vodena para može doseći velike visine u atmosferi.

UV zračenje ga ovdje razbija, oslobađajući atome vodika. Dnevna strana planeta osvijetljena je ultraljubičastim emisijama kada solarni vjetar pogodi sav taj dodatni vodik. Difuzna aurora bila je vidljiva po cijeloj noćnoj strani dok su energetske čestice prodirale dublje u atmosferu, prateći protonsku auroru i stvarajući još dinamičniju auroru.

Dakle, kao što vidite, Mars nastavlja otkrivati svoje misterije, tajne i, što je najvažnije, svoje ljepote. Planet nam pokazuje kakav je to dinamičan svijet. Također potvrđuje teorije i dokaze da je u vrlo dalekoj prošlosti Mars bio planet vrlo sličan današnjoj Zemlji.

Mars je ‘živ’: ispod njegove površine nalaze se velike količine tekuće lave