Saturnovi prstenovi: mlađi od očekivanog

Saturnovi prsteni.

Starost Saturnovih prstenova bila je stogodišnja zagonetka, ali nedavna studija koju je predvodio fizičar Sveučilišta u Coloradu, Sascha Kempf, pruža uvjerljiv odgovor. Suprotno prethodnim pretpostavkama, istraživanje sugerira da su prstenovi, koji nisu stariji od 400 milijuna godina, znatno mlađi od 4,5 milijarde godina starog planeta Saturna.

Razotkrivanje prstenova: Studija o kozmičkoj prašini

Istraživanje, objavljeno u ‘Science Advances’, usredotočilo se na proučavanje kozmičke prašine. Kempf objašnjava kako sitne čestice stijena kontinuirano putuju našim solarnim sustavom, ponekad ostavljajući slojeve prašine na nebeskim tijelima, uključujući ledene prstenove Saturna. Kempf i njegove kolege odredili su starost prstenova ispitivanjem stope taloženja ove prašine.

Desetljeće duga misija kozmičkog analizatora prašine

Kempf uspoređuje prstenove s tepihom koji se s vremenom nakuplja prašine. Između 2004. i 2017. godine, njegov tim koristio je kozmički analizator prašine na svemirskoj letjelici NASA-e Cassini za ispitivanje čestica prašine oko Saturna. Tijekom tog razdoblja prikupili su samo 163 zrna koja potječu izvan Saturnove blizine, dovoljno da procijene kako se prstenovi nakupljaju prašinu tek nekoliko stotina milijuna godina.

Zagonetka Saturnovih prstenova: nastanak i budućnost

Unatoč određivanju relativne mladosti prstenova, njihovo formiranje ostaje misterij. Ova očaravajuća struktura, koju je prvi put opazio Galileo Galilei 1610. godine, sastoji se od sedam prstenova sastavljenih od brojnih ledenih komadića, koji se protežu 280.000 kilometara od Saturnove površine. Prevladavajuće uvjerenje iz 20. stoljeća da su prstenovi nastali uz Saturn postavlja pitanja, pogotovo s obzirom na njihov “čisti” sastav, koji je pretežno vodeni led.

Saturnovi prstenovi: efemerna kozmička pojava

Misija Cassini pružila je ključnu priliku za procjenu dobi Saturnovih prstenova. Uz pomoć kozmičkog analizatora prašine svemirske letjelice, male su čestice bile uhvaćene i proučavane.

Unatoč njihovoj naizgled dugovječnosti, ovi prstenovi već bi mogli nestajati. Znanstvenici NASA-e primijetili su da led postupno pada na planet, što bi moglo dovesti do nestanka prstenova za još 100 milijuna godina.

Zagonetno postojanje Saturnovih prstenova

Slučajna egzistencija ovih prolaznih karakteristika i za vrijeme Galilea i tijekom misije Cassini zahtijeva objašnjenje formiranja prstenova. Kempf zaključuje da, iako neke teorije sugeriraju da su prstenovi nastali od fragmentiranog mjeseca, pitanje ostaje: “Ako su prstenovi kratkotrajni i dinamični, zašto ih sada vidimo?