• Svemir

Svemirski Teleskop James Webb otkrit će sudbinu nestajućih prstenova Saturna

Saturnovi prsteni.

Ledeni prsteni Saturna postupno nestaju, a moćni svemirski teleskop James Webb (JWST) namjerava istražiti fenomen kako bi utvrdio životni vijek ovih ikoničnih nebeskih obilježja.

Erozija prstenova Saturna: utrka s vremenom

Još od 1980-ih, astronomi su primijetili da se unutarnji prsteni Saturna postupno troše u gornjoj atmosferi planeta, sa svakodnevnim padanjem vode koja odgovara količini u olimpijskom bazenu. Točna brzina erozije i predviđeno vrijeme nestanka prstena ostaju neizvjesni.

James Webb svemirski teleskop istražuje Saturnove prstenove

JWST, poznat po proučavanju udaljenih galaksija, uskoro će se usredotočiti na fenomen “kiše prstenova” u našem sunčevom sustavu. Planetarni znanstvenik James O’Donoghue vodi napor kako bi se utvrdila brzina erozije i preostali životni vijek prstenova Saturna, trenutačno procijenjen na nekoliko stotina milijuna godina.

Teleskopi prate “kišu prstenova” tijekom Saturnove sezone

JWST i Keck opservatorij na Havajima pridružit će se dugoročnoj kampanji promatranja Saturna i njegovih prstenova. Teleskopi će pratiti fluktuacije “kiše prstenova” tijekom cijele Saturnove sezone, koja traje otprilike sedam zemaljskih godina.

Astronomi očekuju zanimljive podatke o gubitku materijala prstena

Prethodno je svemirska letjelica NASA-e Cassini otkrila da između 400 i 2.700 kilograma ledenog materijala pada na Saturn svake sekunde. Po toj stopi, prstenovi bi mogli nestati unutar 300 milijuna godina, što je relativno kratko vrijeme u kozmičkim uvjetima. Međutim, istinska brzina gubitka materijala prstena ostaje neizvjesna, s procjenama koje se kreću od 100 milijuna do 1,1 milijarde godina.

Sunčevo zračenje i Saturnova orbita utječu na kišu prstenova

Sunčevo zračenje i Saturnova orbita od 29,5 godina utječu na brzinu kiše prstenova. Kako se planet i njegovi prstenovi naginju prema Suncu i dalje od njega, unutarnji slojevi prstena pogođeni su, mijenjajući količinu materijala koji pada na planet.

Praćenje emisija vodika za mjerenje kiše prstenova

Istraživači će koristiti opservatorije Webb i Keck za mjerenje emisija određene molekule vodika u gornjoj atmosferi Saturna. Praćenje tih emisija tijekom jedne potpune sezone na Saturnu moglo bi pomoći u određivanju količine materijala prstena koji pada.

Nadograđeni instrumenti za precizne procjene

Instrument Keck opservatorija nadograđen je, a JWST će se prvi put koristiti u ovom kontekstu, omogućujući točnije procjene priljeva prstena nego ikad prije.

Nastavlja se rasprava o dobi Saturnovih prstenova

Astronomi i dalje raspravljaju o dobi i podrijetlu Saturnovih prstenova, s nekim modelima koji sugeriraju da su stari koliko i sunčev sustav, dok podaci letjelice Cassini ukazuju na znatno mlađu dob. Snažna kiša prstenova može doprinijeti dojmu mladosti, potičući daljnju raspravu.