• Astronomija
  • Prve opservacijske dokaze o emisiji gama zračenja kod mladih zvijezda sličnih Suncu
Astronomija

NGC 2071

Znanstveni tim iz Argentine i Španjolske prijavio je prve opservacijske dokaze da mlade zvijezde male mase, poznate kao “T Tauri zvijezde”, mogu emitirati gama zračenje. Studija je objavljena u časopisu Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Vrlo energično zračenje s neba teško je lako opaziti s Zemlje. Visoka osjetljivost Fermi satelita pomaže riješiti ovaj problem promatranjem svemira u gama zrakama, najenergetskijem području elektromagnetskog spektra.

Fermi satelit neprekidno promatra nebo od svog lansiranja 2008. godine, a iz tih je promatranja poznato da otprilike 30% detektiranih izvora gama zračenja na cijelom noćnom nebu ostaje neidentificirano.

Dio tih misterioznih izvora proučavala je doktorandica Agostina Filócomo i tim istraživača kako bi odredili njihovo podrijetlo. Nekoliko izvora gama zraka čini se da potječe iz područja formiranja zvijezda. Studija se usredotočuje na regiju formiranja zvijezda NGC 2071, koja se nalazi na sjevernom dijelu molekularnog oblaka Orion B.

Da bi pokušali otkriti uzrok ovih misterioznih izboja gama zračenja, tim je odlučio istražiti objekte poznate kao “T Tauri zvijezde”. Tim je primijetio da tri neidentificirana izvora gama zračenja dolaze iz dijela neba gdje se nalazi mlada regija formiranja zvijezda NGC 2071.

Moguće objašnjenje je da se sporadično gama zračenje proizvodi tijekom snažnih izboja poznatih kao “megaflare ili megabljesak”, u kojima se elektromagnetski izboji proizvode pohranom magnetske energije u atmosferi zvijezda.

Megabljesak može obuhvatiti nekoliko zvjezdanih radija i trajati nekoliko sati. Ako bi se na Suncu dogodio megabljesak, bio bi poguban za život na Zemlji.

Doktorandica Agostina Filócomo izjavila je: “Ovi opservacijski dokazi su ključni za razumijevanje podrijetla izvora koji su prethodno ostali nepoznati više od desetljeća, što je nesumnjivo korak naprijed u astronomiji.”