• Svemir
  • Prve eksplozije zvijezda detektirane u dalekim plinskim oblacima

Prve eksplozije zvijezda detektirane u dalekim plinskim oblacima

Dojam ovog umjetnika prikazuje daleki oblak plina koji sadrži različite kemijske elemente, ovdje ilustrirane shematskim prikazima raznih atoma.

Tim znanstvenika prvi put je identificirao kemijske tragove prvih eksplozija zvijezda u svemiru zahvaljujući podacima iz Europskog južnog opservatorija (ESO) vrlo velikog teleskopa (VLT).

Razotkrivanje misterija prvih zvijezda

Istraživači su koristili VLT kako bi otkrili tri daleka plinska oblaka s kemijskim sastavom koji se podudara s posljedicama prvih eksplozija zvijezda u svemiru. Ovi nalazi, koje je predvodila Andrea Saccardi, doktorska studentica na opservatoriju u Parizu – PSL, pomažu rasvijetliti prirodu prvih zvijezda koje su se formirale nakon Velikog praska.

Evolucija ranih zvijezda

Formirane prije 13,5 milijardi godina, prve zvijezde sadržavale su samo vodik i helij. Ova masivna nebeska tijela, za koja se smatra da su desetke do stotine puta veća od Sunca, brzo su umrla u snažnim eksplozijama supernova, raspršujući teže elemente u okolni plin. Stefania Salvadori, docentica na Sveučilištu u Firenci i koautorica studije, objašnjava da se o ovim prastarim zvijezdama može proučavati posredno otkrivanjem kemijskih elemenata koje su ostavile iza sebe.

Detektiranje kemijskog potpisa eksplozija

Koristeći podatke ESO-ovog VLT-a, tim je otkrio tri daleka plinska oblaka s kemijskim potpisima koji odgovaraju eksplozijama prvih zvijezda. Ovisno o masi i energiji tih ranih zvijezda, njihovi supernovi otpuštali su različite kemijske elemente kao što su ugljik, kisik i magnezij. Tim je tražio plinske oblake s niskom razinom željeza, ali bogate drugim elementima, te pronašao tri daleka oblaka u ranoj fazi svemira koji odgovaraju profilu.

Povezivanje nalaza sa zvijezdama druge generacije

Slični kemijski sastavi zapaženi su u mnogim starijim zvijezdama unutar naše galaksije, za koje se vjeruje da su zvijezde druge generacije nastale iz “pepela” prvih. Ova studija sada je pronašla te ostatke u ranoj fazi svemira, dovršavajući ključni dio slagalice. Salvadori objašnjava da otkriće pruža nove načine za posredno proučavanje prvih zvijezda, nadopunjujući istraživanja zvijezda u našoj galaksiji.

Korištenje kvazara za detekciju dalekih plinskih oblaka

Kako bi pronašli i proučili te daleke plinske oblake, istraživači su koristili kvazare kao svjetlosne svjetionike. Kvazari, pokretani supermasivnim crnim rupama u središtima dalekih galaksija, emitiraju svjetlost koja prolazi kroz plinske oblake, ostavljajući kemijske otiske. Tim je analizirao podatke o nekoliko kvazara promatranih pomoću X-shooter instrumenta na ESO-ovom VLT-u kako bi identificirao kemijske elemente prisutne u dalekim oblacima.