Jeste li znali?

Proučavanje regije podrijetla ‘Wow!’ signala

Time warp, traveling in space (Depositphotos_77863812_L)
autor

‘Wow!’ signal jedna je od najintrigantnijih poruka koje je čovječanstvo ikada uočilo, a u novoj studiji tim znanstvenika proučio je regiju iz koje je signal došao.

Vanzemaljski signal?

Jedan od najpoznatijih ‘vanzemaljskih’ signala u povijesti istraživanja svemira je, bez sumnje, takozvani Wow! signal koji je 1972. godine otkrio astronom Jerry Ehman.

Signal svoje ime duguje slovima W-O-W koja je astronom napisao nakon identificiranja signala. Iako je do danas pronađeno mnoštvo drugih sličnih ‘signala’ iz udaljenog svemira, Wow! signal ostaje najzanimljiviji i najintrigantniji.

Istraživanje podrijetla

Međunarodni tim astronoma proveo je dvostruku teleskopsku studiju zone u kojoj je Wow! signal nastao, no nažalost nije uspio otkriti nikakav signal. U svom nedavno objavljenom radu tim je opisuje svoju studiju i ono što su iz nje naučili.

15. kolovoza 1977. radioteleskop Big Ear u kampusu državnog sveučilišta Ohio zabilježio je uskopojasni signal od 72 sekunde na papirnatu vrpcu. Nekoliko dana kasnije, Jerry Ehman, astronom sa sveučilišta, proučavao je vrpcu i otkrio da je signal toliko neobičan da je naškrabao riječ Wow! pored podatkovnih točaka.

‘Wow!’ ispisan rukom astronoma Jerryja Ehmana pored zapisa „6EQUJ5“ koji je došao iz udaljenih predjela svemira (©WikiCommons).

Od tada se o signalu naveliko raspravlja u astronomskoj zajednici, ali nitko nije uspio objasniti njegovo porijeklo. No ono što je zanimljivo da do sada nitko nije napravio detaljan pregled dijela neba odakle je signal nastao. U novom istraživanju tim znanstvenika odlučio je to ispraviti provođenjem dvostrukog teleskopskog istraživanja dijela noćnog neba za koji se vjeruje da je izvor signala.

Lociranje

Istraživači su započeli s radom Alberta Caballera koji je prošlog svibnja proveo iscrpnu pretragu baze podataka ESA-ine baze podataka nastale u sklopu misije Gaia koja sadrži podatke o više od milijardu zvijezda. Caballero se koristio bazom podataka kako bi suzio izbor mogućih zvjezdanih sustava koji bi mogli biti izvor Wow! signala te uspješno suzio izbor na jednu zvijezdu – onu nazvanu 2MASS 19281982-2640123.

Gaia nastavlja pružati nevjerojatne podatke

Na temelju ovog inicijalnog istraživanja tima znanstvenika u novoj je studiji usmjerio dva teleskopa (Green Bank Telescope i Allen Telescope Array) prema spomenutoj zvijezdi. Green Bank proučavao je zvijezdu dva polusatna razdoblja, dok je Allen Array proveo šest promatranja od kojih je svako trajalo pet minuta. Postojalo je i jedno razdoblje u kojem su se opažanja odvijala istovremeno.

Razočaranje

Nažalost – iako dakako očekivano – istraživači u spomenutoj regiji nisu pronašli nikakav znak signala, a još manje išta što bi nalikovalo zapisu „6EQUJ5“ koji stoji iza Wow! signala. No studija pokazuje da je njihov pristup izvediv i da se može koristiti za proučavanje drugih tajanstvenih signala, stoga se možemo nadati da ćemo u skorijoj budućnosti nastaviti ispitivati ove neobične zapise koji do našeg planeta pristižu iz udaljenog svemira.

Podrijetlo Wow! signala moglo bi biti iz sustava sličnom Sunčevom

Karen I. Perez et al., „Breakthrough Listen Search for the WOW! Signal,“ Research Notes of the American Astronomical Society (2022).

Alberto Caballero, „An approximation to determine the source of the WOW! Signal,“ International Journal of Astrobiology (2020).

Bob Yirka (25. studenoga 2022.), „Double telescope study of zone where Wow! signal originated comes up empty,“ phys.org (pristup 27. studenoga 2022).