Gaia nastavlja pružati nevjerojatne podatke

An artist's concept of the Gaia spacecraft. Credit ESA
autor

ESA je objavila skup podataka s mnoštvom pojedinosti o karakteristikama asteroida koji pružaju uvid u evoluciju našeg sustava.

Nova objava podataka

Satelit Gaia – čiji je zadatak mapirati Mliječnu stazu – objavio je svoj treći skup podataka, koji uključuje deset puta više informacija o asteroidima u usporedbi s prethodnim objavama. Treći skup također je poboljšan u odnosu na svoje prethodnike uključivanjem spektralnih promatranja asteroida, a sadrži spektre, odnosno mjerenja boje i svjetline asteroida na različitim valnim duljinama, za oko 60.000 asteroida.

Karta na temelju podataka misije Gaia o međuzvjezdanoj prašini u Mliječnoj stazi (©ESA).
U sklopu prethodnih objava podataka o našoj galaksiji Gaia je objavili i ovu kartu o međuzvjezdanoj prašini u Mliječnoj stazi (©ESA).

Ovi se spektri mogu koristiti za određivanje sastava asteroida, što je posebno važno jer se neki od njih sastoje od netaknutog materijala preostalog od formiranja planeta prije otprilike 4.6 milijardi godina. Trenutno astronomi imaju spektralne podatke o samo nekoliko tisuća asteroida, no znanstvenici predviđaju da bi Gaia mogla udeseterostručiti taj broj. U konačnici podatci koje Gaia prikupi tako će pomoći astronomima da bolje razumiju Sunčev sustav i njegovu evoluciju.

Objavljene nove nevjerojatne karte naše galaksije

Važnost Gaiae

Iako se misija Gaia često nalazi u ‘sjeni’ Hubble te naročito novog James Webba, riječ je o instrumentu koji je poseban po tome što – za razliku od njih – ne snima odabrane objekte ili grupe već intenzivno proučava i mapira cijelo nebo u više intervala. Ova metoda omogućuje Gaiji da cilja milijarde zvijezda i promatra kako se njihov položaj mijenja tijekom vremena.

Komparacija podataka Gaiae s drugim bazama podataka omogućuje istraživačima da utvrde jesu li objekti prethodno otkriveni asteroidi što, posljedično, često dovodi do novih otkrića. „Kada promatramo asteroid, promatramo njegovo kretanje u odnosu na pozadinske zvijezde kako bismo odredili njegovu putanju i predvidjeli gdje će biti u budućnosti. To znači da što točnije znamo položaje zvijezda, to pouzdanije možemo odrediti orbitu asteroida koji prolazi ispred njih,“ pojasnio je metodu detekcije Marco Micheli iz ESA-e.

Pet važnih spoznaja iz novih podataka Gaia misije

Napredna tehnologija detekcije

Gaia koristi tehniku koja se zove astrometrija za izračunavanje mase asteroida. Ova metoda –  koja datira čak iz 190. godine prije Krista, kada ju je koristio grčki astronom Hiparh za izradu kataloga zvijezda  –  koristi precizna kretanja nebeskih tijela za izgradnju detaljnih baza podataka takvih objekata, uključujući asteroide.

Asteroid Lutetia, jedan od asteroida koje je Gaia istraživala (©ESA 2010 MPS za OSIRIS tim MPS/UPD/LAM/IAA/RSSD/INTA/UPM/DASP /IDA).

Astrometrija koju provodi Gaia razlikuje se od konvencionalnog proračuna orbite asteroida koji pretpostavlja da je objekt točkasti bez određenog oblika – tj. konvencionalni proračuni ne uzimaju u obzir veličinu, rotaciju, svojstva površinskog raspršivanja svjetlosti i stvarni oblik asteroida. No zahvaljujući impresivnoj točnosti Gaia provodi astrometrija koja u obzir uzima kut pod kojim je centar mase asteroida pomaknut od središta područja na tijelu koje je osvijetljeno Suncem. Ovaj pomak je određen za asteroid (21) Lutetia, koji je ESA-ina misija Rosetta intenzivno proučavala 2010. godine.

Uzimanje podataka Rosette i informacije prikupljene drugim izvorima Gaia je uklonila sustavne pogreške te proizvela detaljan model oblika asteroida i podatke o periodu rotacije i orijentaciji rotacijskog. Što se više ovakvih podataka prikupi za različite asteroide u budućnost znanstvenici će biti sve više informacijama koje govore o podrijetlu i evoluciji našeg Sunčevog sustava.

Četiri misterija Mliječne staze koja će Gaia istražiti

Robert Lea (29. srpnja 2022.), „Asteroids’ colors, shapes and brightness levels revealed in new Gaia satellite dana,“ space.com (pristup 29. srpnja 2022).

Anonymus (1. srpnja 2020.), „Gaia revolutionises asteroid tracking,“ esa.int (pristup 29. srpnja 2022).