• Svemir
  • Proslava 50 godina: povijesni susret Pioneera 11 sa Saturnom

Proslava 50 godina: povijesni susret Pioneera 11 sa Saturnom

Ilustracija Pioneer 11

Važna obljetnica za istraživanje svemira

Danas se obilježava 50. obljetnica povijesnog lansiranja svemirske letjelice Pioneer 11, 5. travnja 1973. godine, s NASA-inog Cape Canaverala. Kao prva svemirska sonda koja je dosegnula i fotografirala Saturn iz neposredne blizine, putovanje Pioneer 11 predstavljalo je monumentalni uspjeh u istraživanju svemira.

Pustolovine Pioneer 11: Pojas asteroida i Jupiter

Nakon uspješnog prolaska kroz pojas asteroida 19. travnja 1974. godine, putanja letjelice prilagođena je kako bi se približila Jupiteru. Tijekom svog preleta pokraj Jupitera 4. prosinca 1974., Pioneer 11 snimio je slike čuvene Velike crvene pjege, napravio revolucionarna opažanja polarnih područja i utvrdio masu Jupiterova mjeseca Kalista.

Susret sa Saturnom: Nova otkrića i zapanjujuće fotografije

Fotografija Saturna i Titana. Pioneer 11/NASA.

Gore navedena fotograpfija prikazuje Saturn i njegov mjesec Titan. Nepravilnosti u silueti i sjeni prstena nastale su zbog tehničkih anomalija u preliminarnim podacima koji su kasnije ispravljeni. U vrijeme kada je ova slika snimljena, Pioneer je bio 2.846.000 km od Saturna.

Pioneer 11 stigao je do Saturna 1. rujna 1979. godine i snimio prve fotografije plinovitog diva iz neposredne blizine. Pioneer 11 je zaslužen za izvanredna otkrića, uključujući dva nova mjeseca i dodatne prstenove. Nakon povijesnog susreta sa Saturnom, sonda je nastavila svoju putanju izvan Sunčevog sustava, proučavajući energetske čestice solarnog vjetra.

Pokretana radioaktivnim izotopima i označavanje kraja jedne ere

Pioneer 11, poput svoje sestrinske letjelice Pioneer 10 i kasnijih Voyager sondi, pokretan je radioaktivnim izotopima poznatima kao RTG. Postupni gubitak učinkovitosti ovih električnih generatora naposljetku je doveo do završetka misije 1995. godine.

Kozmička poruka: Ploča Pioneer 11

Kao znak prema mogućim izvanzemaljskim civilizacijama, Pioneer 11 imao je ploču na svojoj strukturi, sličnu onima na Pioneer 10 i Voyager sondama. Ploča prikazuje čovjeka, ženu, tranzicije vodikovog atoma te položaj Sunca i Zemlje unutar galaksije. Često pogrešno pripisana Voyager 1 i 2, ovu ploču osmislili su Carl Sagan i Frank Drake, dok je ilustracije izradila Linda Salzman Sagan.