Znanost

Pripreme za vanzemaljsku diplomaciju

NASA-in James Webb svemirski teleskop snimio je blizu infracrvenu sliku Stupova stvaranja. Izvor: NASA, ESA, CSA, STScI; Joseph DePasquale (STScI), Anton M. Koekemoer (STScI), Alyssa Pagan (STScI).

Kada izvanzemaljski objekt poput Oumuamue ili Kometa Borisova uđe u naš svemir, mogućnost da je više od običnog nebeskog tijela postaje stvarna. Zamislite da se iznenada suočimo s sondom koja ima jasan namjeru ili svrhu. Ova situacija postavlja intrigantno i potencijalno uznemirujuće pitanje: Jesmo li doista spremni za diplomaciju s izvanzemaljskim civilizacijama?

Od znanstvene fantastike do moguće stvarnosti

Ako ovi posjetitelji zaista pokazuju namjeru za komunikacijom, takvi scenariji, iako zvuče kao zapleti iz filmova znanstvene fantastike, postaju prava mogućnost. John Gertz, istaknuti pisac u području SETI-a (Potraga za izvanzemaljskom inteligencijom), pruža dragocjene uvide iako sam nije znanstvenik.

Nedavno je objavio rad pod nazivom “Međuzvjezdna diplomacija (Interstellar Diplomacy)” u kojem ističe potencijalnu blizinu kontakta s izvanzemaljcima i upozorava na iznenađujući nedostatak globalne pripreme. Gertz naglašava hitnu potrebu za ujedinjenom i diplomatskom strategijom te upozorava na potencijalne poremećaje u čovječanstvu nakon prvog detekcije.

SETI i izvan: Sondaža zvijezda

Iako je SETI na čelu potrage za izvanzemaljskim životom, Gertz nagovještava da bi sadašnje razdoblje moglo biti njegovo zlatno doba. Uz velike investicije, poput 100 milijuna dolara Yuri Milnera, i tehnološka poboljšanja radijskih teleskopa širom svijeta, Gertz kritizira uski fokus SETI-ja i predlaže izravniji pristup – slanje fizičkih sonda za uspostavljanje kontakta.

Prema njemu, izvanzemaljska sonda, možda pokretana naprednom AI, mogla bi premostiti vremenska kašnjenja povezana s međuzvjezdnom komunikacijom. Omogućilo bi to brži dijalog, pružajući jasnije uvide od jednostavnog signala prenesenog iz udaljene civilizacije.

Prvi kontakt: Globalni izazov

Međutim, ne postoji univerzalni odgovor na takav povijesni događaj. Gertz izražava zabrinutost zbog potencijalno impulzivnih reakcija pojedinih država. Vidi širok spektar odgovora, od destruktivnih akcija do potpune deifikacije izvanzemaljske sonde.

Za Gertza rješenje leži u međunarodnom ugovoru koji promovira kolektivno donošenje odluka. Zamišlja tijelo, možda nadahnuto UN-ovim odborom za mirno korištenje svemira (COPUOS), koje uključuje stručnjake iz različitih područja.

Ugovor za zvijezde

U svom radu, Gertz predlaže “Ugovor o principima koji reguliraju aktivnosti država u odnosima čovječanstva s robotskom ili biološkom izvanzemaljskom inteligencijom”. Naglašava potrebu za uspostavom mirnih i suradničkih odnosa s izvanzemaljcima. Njegova poruka je jasna: suočeni s mogućnošću susreta s izvanzemaljcima, zajednički i ujedinjeni pristup je od presudne važnosti.