• Svemir
  • Ponovno odgođeno lansiranje svemirskog teleskopa James Webb

Ponovno odgođeno lansiranje svemirskog teleskopa James Webb

Nakon nedavnog incidenta, Webbovo lansiranje ponovno je odgođeno.

Posljednje od mnogih kašnjenja u projektu koji je u tijeku od kasnih 1980-ih, i nadamo se zadnje prije nego što teleskop konačno zauzme svoj predodređeni položaj daleko od Zemlje i počne zavirivati u tajne svemira.

Svemirski teleskop James Webb morat će pričekati još nekoliko dana prije lansiranja nakon neplaniranog oslobađanja stezne trake tijekom priprema za lansiranje.  Događaj je odgođen s 18. prosinca na 22. prosinca.

Prema novom priopćenju NASA-e, “tehničari su se pripremali priključiti Webba na adapter za lansirnu raketu, koji se koristi za integraciju zvjezdarnice s raketom Ariane 5. Iznenada, neplanirano oslobađanje stezne trake — koja pričvršćuje Webba na adapter lansirne rakete — izazvalo je vibracije u cijeloj zvjezdarnici.”

Pripreme za lansiranje obavljene su u objektu “pod cjelokupnom odgovornošću Arianespacea”. Arianespaceova raketa Ariane 5 trebala bi podići Webba u svemir.

Nakon neočekivanog i neplaniranog incidenta, “odmah je sazvan odbor za pregled anomalija pod vodstvom NASA-e kako bi istražio i pokrenuo dodatna testiranja kako bi se sa sigurnošću utvrdilo da incident nije oštetio nijednu komponentu. NASA i njeni partneri u misiji pružit će ažurirane informacije kada testiranje bude završeno krajem ovog tjedna”, nastavlja se NASA-ina izjava.

Webb je prvi put trebao biti lansiran 2007. S obzirom da se troškovi misije povećavaju kako se kašnjenja nastavljaju, teleskop će sada biti lansiran s očekivanim proračunom od 9,7 milijardi dolara, a 861 milijun dolara tog proračuna namijenjeno je za podršku prvih pet godina rada nakon lansiranja.

Ranije ove godine, Webb je imao novi ciljni rok lansiranja u ožujku. To je zatim prebačeno na 31. listopada, te ponovno pomaknuto na 18. prosinca. Sada je timov cilj lansirati 22. prosinca. Međutim, kako je NASA navela u svom priopćenju, agencija i njeni partneri nastavljaju istraživati problem kako prolaze kroz testiranje prije lansiranja.

No, nekoliko tjedana ili mjeseci sada bi moglo biti vrijedno čekanja na svemirski teleskop koji je u fokusu čitave karijere mnogih uključenih ljudi i koji će godinama voditi znanost i dovesti nas do nebrojenih novih spoznaja.

• Chelsea Gohd(22. studenog 2021.), James Webb Space Telescope launch delayed to Dec. 22, Space.com