Astronomija

25 misteroznih ponavljajućih signala iz svemira zbunjuju stručnjake

Maglica Orion. Izvor: Depositphotos.com.

Od tisuće i tisuće dosad otkrivenih brzih radio izboja (FRB), identificirano ih je tek 29 koji se uzastopno ponavljaju. Brzi radio izboji (FRB) u samoj jednoj miliksekundi emitiraju veće količine energije nego naše Sunce u tri dana.

Brzi radio izboji (FRB)

Svemir je misteriozno mjesto i njegovo straživanje nije nimalo jednostavan zadatak. Upravo iz tog razloga, kada znanstvenici naiđu na nešto što ne razumiju, to nas uopće ne bi trebalo ostaviti začuđenima. Jedno od najzagonetnijih otkrića u svemiru su takozvani brzi radio izboji ili eng. skraćeno FRB.

Zapravo, nismo točno sigurni što su ti kozmički signali i tko ih proizvodi. Međutim, istraživanja dubokog svemira otkrivaju sve više i više tih tajanstvenih vanzemaljskih signala. Uz pomoć novog algoritma znanstvenici su, pročešljavajući promatranja radioteleskopa CHIME, pronašli čak 25 takvih signala u podacima prikupljenim između 2019. i 2021. Zanimljivo je da to nisu tek obični FRB-ovi, već oni koji se ponavljaju.

Radio signal iz dubokog svemira slijedi obrazac nalik otkucajima srca

Misterija FRB-ova

Ono što ove signale čini još čudnijima jest to što su, baš poput gravitacijskih valova i izbijanja gama zraka (GRB), brzi radio izboji (FRB) jedan od najmoćnijih i najtajanstvenijih astronomskih fenomena otkrivenih do danas. Signali se sastoje od izboja koji emitiraju više energije u jednoj milisekundi nego naše Sunce u tri dana.

Zanimljivo je da većina eksplozija traje tek nekoliko milisekunde, no pravu enigmu predstavljaju ponavljajući FRB-ovi, baš poput ovih 25 koje su nedavno identificirali stručnjaci. Inače, uz pomoć CHIME-a, znanstvenici su do danas otkrili više od 1000 izvora FRB-ova.

Znanstvenici ne mogu odgonetnuti izvor tajanstvenog radio-signala iz središta Mliječne staze

Samo 29 ponavljajući FRB-ova

Zanimljivo jest da je od preko 1000 brzih radio izboja otkrivenih do danas, samo 29 klasificirano kao ponavljajući FRB-ovi. Kako objašnjavaju na Universe Today, utvrđeno je da se svi ponavljajući FRB-ovi ponavljaju u nepravilnim intervalima.

Jedina je iznimka FRB 180915. Istraživači CHIME-a otkrili su ga 2018. i prijavili 2020. godine. FRB 180915 pulsira svakih 16,35 dana. Uz pomoć novog algoritma, znanstvenici su uočili još 25 novih izvora, udvostručivši tako broj ponavljajućih FRB-ova dostupnih za proučavanje.

Ponavljajući brzi radio izboji (FRB-ovi) zbunjuju znanstvenike