Teleskop CHIME opazio stotine svemirskih signala

Broj zapaženih radio signala učetverostručen je u godini dana promatranja.

Znanstvenici iz Kanade i SAD-a objavili su da su u godini dana rada CHIME teleskopa uspjeli zabilježiti više od 500 svemirskih radio signala. Ovo je četiri puta više nego kroz cijeli prethodni period promatranja ovog fenomena. Rezultati studije predstavljeni su na 238 sastanku Američkog astronomskog društva.

Kratak izvještaj o rezultatima rada prve godine novog teleskopa objavljen je na službenim stranicama MIT-a. Ova promatranja prozvana su revolucionarnima, zato jer su značajno promjenili shvaćanje astronoma o brzim svemirskih signalima FRB.

Ovi signali su zapravo kratki bljeskovi svjetslosti zabilježeni u radio frekvencijama raspona elektromagnetskog spektra. Pojave se na nekoliko milisekundi, te nestanu bez traga. U cijelom periodu promatranja, koje je započelo 2007. godine, radio astronomi nisu zapazili više od 140 bljeskova, te je bio veliki uspjeh zabilježiti novi kratki bljesak.

Veliki radio teleskop CHIME, koji se nalazi u Britanskoj Kolumbiji u Kanadi zabilježio je 535 novih radio bljeskova u svojoj prvoj godini rada, to jest od 2018. do 2019. godine. Trebamo napomenuti kako je ovaj radio teleskop napravljen za Kanadske eksperimente mapiranja gustoće vodika u svemiru.

Nova promatranja otkrila su dvije nove vrste signala- one koji se pojave samo jednom i nestanu, i one koji se ponavljaju. Ovo znači da je dio signala jedinstven, dok se drugio dio ponavlja u određenim obrascima. Do danas je identificirano 18 izvora FRB signala.

Signali koji se ponavljaju razliku se od jednokratnih još po nečemu. Emisija tih signala više je fokusirana na radio frekvencije nego od jednokratih FRB signala. Još jedna zanimljivost je da svaki novi ponavljajući signal traje duže od prethodnika.

Jednokratni i ponavljajući signali nastaju od različitih izvora, te su posljedica raznih mehanizama u svemiru. CHIME teleskop opaža sve više i više signala, te se znanstvenici nadaju da će pronaći egzotični događaj koji ih je prouzročio.

Kada su znanstvenici mapirali lokacije odakle doalze FRB signali, rezultat ih je iznenadio. Naime, signali ne dolaze iz jednog ili nekoliko izvora, nego su ujednačeno raspoređeni po svim dijelovima svemira. Prema procjenama znanstvenika, oko 9000 signala se pojavi svaki dan u nekom dijelu svemira, te su oni dovoljno svijetli i jaki da ih CHIME teleskop opazi. Pošto ih mogu opaziti i nazadniji teleskopi od CHIME-a, znanstvenici smatraju kako je izvor ovih signala prilično nabijen nekom vrstom energije.

Po raspršenju signala u svemiru, znanstvenici smatraju računaju približnu udaljenost svakog od 535 FRB signala, te shvaćaju da je većina njih nastala u udaljenim galaksijama. Znanstvenici su već unijeli nove podatke o signalima u prvi FRB katalog. Ovaj katalog prikazan je ovog tjedna na sastanku Američkog astronomskog društva.

Pridružite se raspravi u nasšoj telegram grupi. KOZMOS Telegram

• Castelvecchi, D. (2021, June 10). Mysterious fast radio bursts come in two distinct flavours. Nature News.
• Chu , J. (n.d.). CHIME telescope detects more than 500 mysterious fast radio bursts in its first year of operation. MIT News | Massachusetts Institute of Technology.
• O’Neill, M. (2021, June 10). CHIME Telescope Detects More Than 500 Mysterious Fast Radio Bursts From Outer Space. SciTechDaily.
• Rabie, P. (2021, June 10). Scientists just took a big step toward mapping out the structure of the universe. Inverse.