• Svemir
  • Ovaj revolucionarni instrument pomoći će nam otkriti život na drugim planetima

Ovaj revolucionarni instrument pomoći će nam otkriti život na drugim planetima

Ilustracija egzoplaneta. Zasluge: Kozmos.hr.

Europska južna zvjezdarnica (ESO) potpisala je ugovor za dizajn i izgradnju ANDES-a, ArmazoNes visokodisperzijskog Echelle spektrografa. Instrument ANDES bit će instaliran na Ekstremno velikom teleskopu (engl. Extremely Large Telescope – ELT) ESO-a, koji je trenutno u izgradnji u pustinji Atacama u Čileu. Koristit će se za traženje znakova života na egzoplanetima i za istraživanje prvih zvijezda. Također će testirati varijacije temeljnih fizikalnih konstanti i mjeriti brzinu širenja svemira.

Sveučilište Cambridge član je projekta, koji uključuje znanstvenike iz 13 zemalja. Profesor Roberto Maiolino, iz Cavendish laboratorija i Kavli instituta za kozmologiju na Cambridgeu, znanstvenik je projekta ANDES. Ranije poznat kao HIRES, ANDES je moćan spektrograf, instrument koji razdvaja svjetlost na njene sastavne valne duljine kako bi astronomi mogli odrediti svojstva astronomskih objekata, poput njihovih kemijskih sastava.

Rekordno velika preciznost

Instrument će imati rekordno visoku preciznost valnih duljina u vidljivom i bliskom infracrvenom području svjetlosti te će, u kombinaciji s moćnim sustavom zrcala ELT-a, omogućiti istraživanja koja obuhvaćaju različita područja astronomije. “ANDES je instrument s ogromnim potencijalom za revolucionarna znanstvena otkrića koja mogu duboko utjecati na naše shvaćanje svemira daleko izvan male zajednice znanstvenika,” rekao je Alessandro Marconi, glavni istraživač projekta ANDES.

ANDES će provoditi detaljna istraživanja atmosfera egzoplaneta sličnih Zemlji, omogućujući astronomima opsežno traženje znakova života. Također će moći analizirati kemijske elemente u udaljenim objektima ranog svemira, što ga čini prvim instrumentom sposobnim za otkrivanje signatura zvijezda Populacije III, najranijih zvijezda rođenih u svemiru.

Osim toga, astronomi će moći koristiti podatke ANDES-a za testiranje varijacija temeljnih fizikalnih konstanti kroz vrijeme i prostor. Njegovi sveobuhvatni podaci također će se koristiti za izravno mjerenje ubrzanja širenja svemira, jedne od najhitnijih misterija o kozmosu. Kada započne s radom kasnije ovog desetljeća, ELT će biti najveće svjetsko oko na nebu, označavajući novu eru u zemaljskoj astronomiji.