Otkriven par intrigantnih egzoplaneta

Egzoplanet, crveni patuljak, Depositphotos_150922706_L
autor

Planeti kruže oko ultrahladne patuljaste zvijezde, a jedan od njih nalazi se u nastanjivoj zoni i mogao bi imati obećavajuće uvjete za život.

Otkriće neobičnih planeta

Međunarodni tim astronoma otkrio je dvije nove super-Zemlje koje kruže oko daleke ultrahladne patuljaste zvijezde koja se nalazi 100 svjetlosnih godina od Zemlje. Planeti su posebno intrigantni i zanimljivi jer kruže oko druge najhladnije ikada pronađene zvijezde (tj. zvijezde koja oko sebe ima sustav planeta).

Evolucija vrućih atmosfera Super-Zemalja

Unutarnji planet sustava, označen kao LP 890-9b, je oko 30% veći od Zemlje i brzo kruži oko patuljaste zvijezde (rotacija u samo 2.7 zemaljskih dana). Unutrašnji planet izvorno je identificiran kao kandidat za egzoplanet pomoću Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS).

Drugi planet, nazvan LP 890-9c, malo je veći, oko 40% veličine Zemlje, i završi svoju orbitu za oko 8.5 zemaljskih dana. Astronomi vjeruju da se ovaj drugi planet nalazi u naseljivoj zoni svoje zvijezde – tj. na udaljenosti gdje uvjeti nisu niti prevrući niti prehladni pa bi se zato na njegovoj površini mogla nalaziti tekuća voda.

Potraga i potvrda

Nakon što je TESS otkrio prvi planet tim koji stoji iza projekta Search for Habitable Planets Eclipsing Ultra-cool Stars (SPECULOOS) nastavio je potragu za drugim planetima koji bi mogli kružiti oko iste zvijezde te otkrio drugi planet!

„TESS traži egzoplanete koristeći tranzitnu metodu, prateći svjetlinu tisuća zvijezda istovremeno, tražeći mala zatamnjenja koja bi mogla biti uzrokovana prolazom planeta ispred svojih zvijezda. Međutim, praćenje zemaljskim teleskopima često je potrebno kako bi se potvrdila planetarna priroda detektiranih kandidata i precizirala mjerenja njihovih veličina i svojstava orbite,“ pojasnila je Laetitia Delrez, egzoplanetarna znanstvenica sa Sveučilišta Liège u Belgija i glavna autorica rada koji opisuje otkriće.

Ovo praćenje je posebno važno u slučaju hladnih zvijezda poput LP 890-9 jer se većina njihove svjetlosti registrira kao infracrveno, na što je TESS-ova osjetljivost ograničena. S druge strane teleskopi projekta SPECULOOS opremljeni su kamerama koje su vrlo osjetljive na blisko infracrveno svjetlo: „Cilj SPECULOOS-a je potraga za potencijalno nastanjivim zemaljskim planetima koji kruže oko nekih od najmanjih i najhladnijih zvijezda u Sunčevom susjedstvu. Ova je strategija motivirana činjenicom da su takvi planeti posebno prikladni za detaljna proučavanja njihove atmosfere i potragu za mogućim kemijskim tragovima života s velikim opservatorijima, poput svemirskog teleskopa James Webb (JWST),“ rekao je u izjavi Michaël Gillon, glavni istraživač projekta SPECULOOS.

James Webb proučavat će dvije ‘super-Zemlje’

Važnost otkrića ovakvih egzoplaneta

Gillon je otkriće ovih planeta koji kruže oko hladne zvijezde LP 890-9 usporedio s pronalaskom egzoplaneta sustava TRAPPIST-1 – sustavom koji kruži oko trenutno najhladnije zvijezde za koju je potvrđeno da ima planete u orbiti.

Naime, od sedam poznatih egzoplaneta oko TRAPPIST-1 tri su u nastanjivoj zoni, što je sustav učinilo glavnom metom za dublja istraživanja. Činjenica da jedan od ovih novootkrivenih svjetova zauzima nastanjivu zonu LP 890-9 čini daljnje istraživanje sustava gotovo jednako primamljivim.

Iz tima su rekli kako ove spoznaje daju daljnji poticaj za istraživanje te da se nadaju saznati ima li planet atmosferu, i ako ima da će moći proučiti sastav atmosfere i procijeniti je li planet potencijalno nastanjiv! „Važno je detektirati što više planeta sličnih Zemlji kako bismo proučili raznolikost klime egzoplaneta i na kraju bili u poziciji izmjeriti kolika je vjerojatnost pojave života u svemiru“ zaključili su članovi tima.

Koja je najveća nastanjiva super-Zemlja?

Laetitia Delrez et al., „Two temperate super-Earths transiting a nearby late-type M dwarf,“ Astronomy & Astrophysics (2022).

Robert Lea (7. rujna 2022.), „Astronomers spot 2 intriguing alien worlds around ultracool star,“ space.com (pristup 7. rujna 2022).

University of Birmingham (7. rujna 2022.), „Birmingham telescope discovers two new temperate rocky worlds,“ eurekalert.org (pristup 7. rujna 2022).