Jeste li znali?

Od čega su sastavljeni Saturnovi prstenovi?

Milijarde ledenih čestica kruže oko planeta tvoreći Saturnove prstenove.

Pogledom na Saturnove prstenove izdaleka čini se da su oni jedna čvrsta masa. Ipak, bliski preleti i istraživanja pružili su detaljne slike rasporeda prstenova, s preciznim snimcima nekih od jedinstvenih objekata koji kruže oko Saturna.

Saturnovi prstenovi su niz stjenovitih i ledenih fragmenata, za koje znanstvenici vjeruju da su dijelovi mjeseca, asteroida i kometa, prema NASA-i. Teorija je da su se ove divovske stijene razbile u krhotine pod snagom Saturnove gravitacije. Rezultat je kombinacija ogromnih stijena i sitnih čestica prašine. Mnogi veći objekti u prstenovima planeta obloženi su slojem prašine.

Prstenovi također ne stoje. Umjesto toga, oni kruže oko Saturna vrlo velikom brzinom.

Prije 1979. znanstvenici su mislili da je Saturn jedini planet u Sunčevom sustavu koji ima prstenove, navodi Encyclopedia of Physical Science and Technology. Sada znamo da, dok svi planeti privlače svemirske objekte u prstenove, Saturnovi prstenovi su najsvjetliji i blizu su jedan drugom.

Saturnovi svijetli prstenovi sadrže fragmente svemira koji su mlađi od samog planeta. Prema izvješću BBC-a iz 2019., podaci američko-europske misije Cassini otkrili su da bi prstenovi mogli biti stari čak 10 milijuna godina i ne stariji od 100 milijuna godina.

7 saturnovih prstena

Saturn ima sedam glavnih skupina prstenova, međusobno odvojenih prostorom . Svaka primarna grupa prstenova sastoji se od tisuća manjih prstenova. Glavne grupe prstenova imenovane su abecednim redom: A, B, C, D, E, F i G. Međutim, imenovane su redoslijedom kojim su otkrivene, tako da počevši od Saturna i krećući se prema van, njihov redoslijed je D,C , B, A, F, G i E.

Prva tri prstena koja su otkrivena (A, B i C) najlakše je uočiti, jer su svijetli, glavni prstenovi planeta, prema NASA-i. D prsten je izuzetno zatamnjen i nalazi se najbliže planetu. Prsten E je najveći i najudaljeniji prsten, koji se proteže na 621.370 milja (oko milijun kilometara) i leži pored prstena G. Saturnov F prsten se sastoji od mnogih uskih prstenova.

Mini mjeseci saturnovih prstenova

U Saturnovim prstenovima možemo naći malene mjesece niske gustoće.

Izvor: NASA

Kada su otkriveni saturnovi prstenovi?

Kada je Galileo Galilei 1610. godine postao prva osoba koja je ugledala Saturnove prstenove, nije bio siguran što su. Gledajući kroz svoj teleskop, Galileo ih je opisao kao uši, jer se činilo da se pojavljuju na suprotnim stranama planeta.

45 godina kasnije, nizozemski astronom po imenu Christiaan Huygens ispravno je pretpostavio da su to bili prstenovi u obliku diskova koji okružuju Saturn. Prema NASA-i, Huygens je mogao promatrati finije detalje nego Galileo jer je imao jači teleskop.

Harvey A.,(14. siječnja, 2022.,)” What are Saturn’s rings made of?,” livescience.com