Novi tragovi drevnog života pronađeni na Marsu?

autor

Rover Perseverance pronašao je organsku tvar tijekom istraživanja površine Crvenog planeta, čime je opet otvorio pitanje – je li na Marsu ikada postojao život?

Tragovi života

NASA-in rover Perseverance već dulje vrijeme istražuje tragove drevnog života na Marsu, a iz Agencije su nedavno objavili da je rover uspješno prikupio uzorke koji – od svih do sad prikupljenih – najviše obećavaju kao potencijalno rješenje i odgovor na vječno pitanje: je li na Marsu ikada postojao život?

Prema NASA-i nekoliko uzoraka stijena koji sadrže organsku tvar pronađeno je u krateru Jezero, 45 kilometara širokom krateru u kojem se nalazi ono za što znanstvenici vjeruju da je nekoć bila delta rijeke koja je nastala prije otprilike 3.5 milijardi godina.

NASA-in rover Perseverance tijekom korištenja svoje robotske ruke na površini Crvenog planeta. Sastavljen od više slika ovaj mozaik prikazuje naslagane sedimentne stijene na litici nekadašnje delte, a moguće je vidjeti i 'kružnu mrlju' koja predstavlja mjesto na kojem je rover 'zagrebao' površinu kako bi analizirao sastav stijene (©NASA/JPL-Caltech/ASU/MSSS).
NASA-in rover Perseverance tijekom korištenja svoje robotske ruke na površini Crvenog planeta. Sastavljen od više slika ovaj mozaik prikazuje naslagane sedimentne stijene na litici nekadašnje delte, a moguće je vidjeti i ‘kružnu mrlju’ koja predstavlja mjesto na kojem je rover ‘zagrebao’ površinu kako bi analizirao sastav stijene (©NASA/JPL-Caltech/ASU/MSSS).

„Jezero je odabrano za ovu misiju jer nam… omogućuje istraživanje drevnog nastanjivog okoliša (i) omogućuje nam traženje dokaza o mogućem životu Martina u stijenama taloženim u to vrijeme, oko 3 i pol milijarde godina prije,“ rekao je Ken Farley, znanstvenik na projekta Perseverance, te dodao „Želim naglasiti, ova misija ne traži postojeći život, stvari koje su danas žive. Umjesto toga, gledamo u vrlo daleku prošlost, kada je klima na Marsu bila vrlo drugačija nego danas!“

Otkriveni dokazi recentnije prisutnosti vode na Marsu

Perseverance je lansiran u srpnju 2020., a u veljači 2021. sletio je u krater Jezero. Od 7. srpnja ove godine, kaže NASA, rover je prikupio četiri uzorka iz delte. Time se ukupan broj prikupljenih uzoraka stijena popeo na čak 12.

Perseverance uspješno prikupio deseti uzorak

Marsove stijene s organskom tvari

Perseverance trenutno proučava sedimentne stijene delte. Rover je prethodno istraživao dno kratera Jezero, pronalazeći magmatsko kamenje. Kontrast ta dva mjesta prikupljanja uzoraka „daje nam bogato razumijevanje geološke povijesti nakon što je krater formiran, a isto tako pruža nam raznolik skup uzoraka,“ pojasnio je Farley.

Iz NASA-e su posebno ukazali na jedan uzorak koji sadrži „intrigantne organske spojeve.“ Uz pomoć instrumenta nazvanog Scanning Habitable Environments with Raman & Luminescence for Organics & Chemicals, ili SHERLOC, organske molekule pronađene su u stijeni širokoj oko 90 cm za koju se vjeruje da je, zajedno s blatom i finim pijeskom, nastala u isparavanju jezera prije nekoliko milijardi godina.

„Jasno je da otkrivamo veću priču od onoga što se događa u krateru Jezero. Naime, na svakom uzorku koji smo do sada proučavali pomoću SHERLOC-a pronašli smo tragove za koje mislimo da su možda tragovi organske tvari,“ rekla je Sunanda Sharma, znanstvenica koja radi na SHERLOC-u.

Nastavak istraživanja i slanje uzoraka na Zemlju

Sharma je dodala da ovaj novi uzorak nije neočekivan – jer je u skladu s prethodnim istraživanjem – „međutim [novi uzorak] ipak govori nešto važno, a to je da sugerira da organske tvari opstaju u vrlo surovom okolišu površine Marsa, što je za nas vrlo uzbudljivo!“

NASA-in rover Perseverance pronašao organske molekule na Marsu, ali ne i znakove života

Prema NASA-i, rover Curiosity već je 2013. godine pronašao dokaze o organskoj tvari u uzorcima kamenog praha. Perseverance je i prije otkrio organske tvari u krateru Jezero, no najnoviji je nalaz uzbudljiv je jer je prikupljen s područja za koje znanstvenici vjeruju da je u dalekoj prošlosti bio pogodan za život!

„Činjenica da je organska tvar pronađena u takvoj sedimentnoj stijeni – poznatoj po očuvanju fosila drevnog života ovdje na Zemlji – iznimno je važna!,“ rekla je Farley te za kraj zaključila „međutim, koliko god bili sposobni naši instrumenti na Perseveranceu, daljnji zaključci o tome što je sadržano u uzorku morat će pričekati slanje na Zemlju radi dubinskog proučavanja.“

NASA uspješno stvorila kisik 7 puta na Marsu

Sean Potter (15. rujna 2022.), „NASA’s Perseverance Rover Investigates Geologically Rich Mars Terrain,“ nasa.gov (pristup 17. rujna 2022).

Wyatte Grantham-Philips (16. rujna 2022.), „Did life ever exist on Mars? NASA’s Perseverance rover finds organic matter in rock samples,“ phys.org (pristup 17. rujna 2022).