Kina će vratiti Marsove uzorke na Zemlju 2031.

Planet Mars (©Depositphotos).
autor

Kineska svemirska agencija objavila je da planira vratiti prve uzorke s površine Marsa 2031. godine, što je dvije godine ranije nego NASA i ESA.

Kineska misija na Mars i povratak uzoraka

Kineska svemirska agencija objavila je da 2031. godine planira realizirati misiju povratka Marsovih uzoraka na Zemlju, što je dvije godine prije nego što istu misiju planiraju izvesti NASA i Europska svemirska agencija (ESA). Ciljni datum objavio je u ponedjeljak (20. lipnja) u prezentaciji Sun Zezhoua, ključan čovjek iza kineske misije Tianwen 1. Kineska misija aktivna je na Crvenom planetu od veljače 2021. godine. Zezhou je izvijestio da Kina planira izvesti dva lansiranja krajem 2028. godine koja bi uzorke trebala vratiti na zemlju negdje u srpnju 2031. godine!

„Složena misija s više lansiranja imat će jednostavniju arhitekturu u usporedbi sa zajedničkim NASA-ESA projektom, s jednim slijetanjem na Mars i bez rovera koji bi uzorkovali različita mjesta“, izvijestili su iz SpaceNewsa.

NASA-ina misija

NASA je nedavno zatražila javni doprinos svojim zajedničkim planovima povratka uzoraka, nakon što je agencija, potaknuta mnogobrojnim zahtjevima, odlučila realizirati i drugi slet na Mars. Dodavanjem drugog landera dolazak uzoraka Marsa na Zemlju pomaknuo se na 2033. godinu.

NASA-ESA misija na Zemlju će vratiti uzorke koje je prikupio NASA-in rover Perseverance koji je aktivan od veljače 2021. godine i istražuje krater Jezero. U projektu će se koristiti europski ‘fetch’ rover koji će preuzeti uzorke i smjestiti ih u vozilo za uspon (Mars ascent vehicle ili MAV) američke proizvodnje. MAV će lansirati spremnik s uzorkom u orbitu Marsa, gdje će ga uhvatiti europski orbiter za povratak na Zemlji.

Kineska misija ‘jednostavnija’, ali brža

Kineska misija bit će nešto jednostavnija – točnije, prikupljat će uzorke ‘prljavštine’ i kamenja samo s jednog malog područja pomoću „površinskog uzorkovanja, bušenja i mobilnog inteligentnog uzorkovanja, potencijalno korištenjem četveronožnog robota.“

Kina već ima iskustva u isporuci uzoraka s Mjeseca. Naime, misija Chang’e 5 sletjela je na Mjesec u prosincu 2020. godine i ubrzo nakon na Zemlju isporučila lunarne uzorke – prve u nekoliko desetljeća, tj. otkako je to posljednji put napravila sovjetska misija Luna-24 danas već davne 1976. godine. No, Kini zahvaljujući misiji Tianwen 1 ne manjka ni iskustva s istraživanjem Marsa. Misija je lansirana u srpnju 2020. godine, a sastoji od orbitera, lendera te rovera (Zhurong) koji je u svibnju 2021. godine uspješno spušten na površinu Crvenog planeta.

Panorama Crvenog planeta koju je snimio kineski rover Zhurong, dio misije Tianwen-1 (©CNSA).

Orbiter Tianwen 1 i rover Zhurong još uvijek su aktivni. Rover je prije mjesec dana – tj. u svibnju ove godine – ušao u planiranu hibernaciju kako bi pokušao nadživjeti strašno hladnu zimu na Crvenom planetu. Novim misijama Kina nastavlja povećavati svoj doprinos u istraživanju svemira. Ranije u lipnju kineski su znanstvenici objavili globalnu kartu Mjeseca visoke razlučivosti, a u svibnju su objavljeni i planovi za misiju Tianwen 2 koja za cilj ima vraćanja uzorka asteroida te je planirano da bude lansirana 2025. godine.

Međunarodni tim znanstvenika iznio nove dokaze o postajanju vode na Mjesecu

Elizabeth Howell (21. lipnja 2022.), „China plans to return Mars samples to Earth in 2031: report,“ space.com (pristup 22. lipnja 2022).

Andrew Jones (20. lipnja 2022.), „China aims to bring Mars samples to Earth 2 years before NASA, ESA mission,“ spacenews.com (pristup 22. lipnja 2022).

Andrew Jones (14. lipnja 2022.), „China’s new map of the moon captures lunar geologic features in incredible detail,“ space.com (pristup 22. lipnja 2022).

Andrew Jones (18. svibnja 2022.), „China to launch Tianwen 2 asteroid-sampling mission in 2025,“ space.com (pristup 22. lipnja 2022).