NASA će kopati dublje u potrazi za životom na Marsu

'Autoportret' (tj. 'selfie') NASA-inog rovera Curiosity (©NASA, JPL-Caltech, MSSS).
autor

Nedavni NASA-in eksperiment pokazao je da će roveri vjerojatno trebati kopati dublje u površinu kako bi pronašli tragove života Marsa.

Važan eksperiment

Prema novom NASA-inom laboratorijskom eksperimentu roveri će možda morati kopati oko 2 (ili više) metra ispod površine Marsa kako bi pronašli znakove drevnog života jer ionizirajuće zračenje iz svemira relativno brzo razgrađuje male molekule poput aminokiselina. Iako se aminokiseline mogu stvoriti i anorganski (tj. ne biti produkt živog organizma), pronalaženje određenih aminokiselina na Marsu smatralo bi se potencijalnim znakom drevnog života. Naime, zemaljski oblici života naširoko koriste aminokiseline kao komponentu za izgradnju proteina koji su neophodni za život budući da se – među ostalim – koriste i za stvaranje enzima koji ubrzavaju ili reguliraju kemijske reakcije.

„Naši rezultati sugeriraju da se aminokiseline uništavaju kozmičkim zrakama u stijenama na površini Marsa mnogo bržim nego što se mislilo. Trenutno aktivni Marsovi roveri mogu kopati samo oko 5 centimetara u dubinu, a na tim dubinama bilo bi potrebno samo 20 milijuna godina da se aminokiseline potpuno unište. Dodavanje perklorata i vode još više povećava stopu uništavanja aminokiselina,“ pojasnio je Alexander Pavlov iz NASA-e.

Budući da znanstvenici traže tragove drevnog života – za koje se pretpostavlja da je mogao postojati na Marsu prije više milijardi godina – ovo razdoblje od 20 milijuna godina relativno je kratko i nedovoljno za istraživanje.

Nova ‘strategija’ za ‘stare’ rovere

Ovaj rezultat sugerira novu strategiju pretraživanja za misije koje su ograničene na uzimanje uzoraka s manjih dubina. Takve misije moraju tražiti recentnije uzorke koji se nalaze u mikrokraterima nastalim unazad 10 milijuna godina ili pak prikupiti uzorke materijala koji je izbačen iz takvih kratera u okolni prostor.

Kozmičke zrake mogu razgraditi ili uništiti organske molekule budući da prodiru duboko u čvrste stijene, ionizirajući i uništavajući sve što im se nađe na putu. Gusta Zemljina atmosfera i magnetsko polje štite površinu od većine kozmičkih zraka, a znanstvenici smatraju da je u ‘mladosti’ i Mars imao takve ‘obrambene’ karakteristike. Štoviše, postoji niz dokaza koji potvrđuju da je prije više milijardi godina gušća atmosfera dopuštala da se tekuća voda zadrži na površini Crvenog planeta. Budući da je tekuća voda neophodna za život znanstvenici žele znati je li život ikada postojao na Marsu. Zbog toga traže dokaze o drevnom životu na Marsu ispitujući Marsove stijene za organske molekule kao što su aminokiseline.

Eksperiment i organske tvari

Eksperiment koji je izveo tim prvi je u kojem su aminokiseline pomiješane sa simuliranim marsovskim tlom. Rad je također prva sveobuhvatna studija u kojoj je proučavano uništavanje (radioliza) širokog spektra aminokiselina pod različitim faktorima relevantnim za Mars – poput temperature, vode ili perklorata – te utjecaj tih faktora na stope radiolize.

Iako aminokiseline još nisu pronađene na Marsu, otkrivene su u meteoritima – uključujući i jedan s Marsa. „Identificirali smo nekoliko aminokiselina ravnog lanca u antarktičkom marsovskom meteoritu RBT 04262. Vjerujemo da ove aminokiseline potječu s Marsa (a ne iz kontaminacije, tj. organskog materijala na Zemlji), iako nam mehanizam stvaranja ovih aminokiselina u RBT 04262 nije jasan,“ zaključio je Danny Glavin, koautor rada u kojem je tim prezentirao svoje rezultate. Budući da se meteoriti s Marsa obično izbacuju s dubine od najmanje jednog metra (ali, dakako, i s većih dubina), moguće je da su aminokiseline u RBT 04262 bile zaštićene od kozmičkog zračenja.

Ipak, iako aminokiseline nisu pronađene, NASA-ini roveri Curiosity i Perseverance pronašli su organske tvari na Marsu. Međutim, to nije konačan znak života jer čak i organske tvari mogu biti produkt anorganske kemija. Također, rezultati eksperimenta upućuju na to da je vjerojatno da je organski materijal koji su promatrali ovi roveri tijekom vremena promijenjen radijacijom i stoga nije onakav kakav je bio pri formiranju.

Na Marsu otkriveni tragovi organskog ugljika

Izvori:đ

Alexander A. Pavlov et al., „Rapid Radiolytic Degradation of Amino Acids in the Martian Shallow Subsurface: Implications for the Search for Extinct Life,“ Astrobiology (2022).

Bill Steigerwald (27. lipnja 2022.), „NASA experiment suggests need to dig deep for evidence of life on Mars,“ phys.org (pristup 29. lipnja 2022).