Perseverance uspješno prikupio deseti uzorak

Perseverance. Izvor: Nasa.gov.
autor

NASA-in rover Perseverance uspješno je prikupio deseti uzorak koji bi u okviru buduće misije Mars Sample Return’ trebao biti poslan na Zemlju.

Uspješno prikupljanje

NASA-in marsovski rover Perseverance prikupio je svoj deset maleni uzorak stijene dok nastavlja istraživati Crveni planet tražeći fragmente marsovskog tla koji bi mogli sadržavati tragove prošlog života, a koje bi buduća misija – nazvana Mars Sample Return – mogla dostaviti na Zemlju.

NASA je podijelila sliku uzorka na Perseveranceovom Twitter računu u utorak, 12. srpnja, ali je vijest nažalost ostala ‘u sjeni’ mnogo važnije vijesti o prvim fotografijama koje je objavio svemirski teleskop James Webb.

NASA-in rover Perseverance prikupio je svoj deseti uzorak tijekom potrage za stijenama koje bi mogle sadržavati tragove drevnog života na Marsu (©NASA).

„Veliki dan za svemirsku znanost! Od veličanstvenih teleskopskih pogleda koji #UnfoldTheUniverse, do ekstremnih krupnih planova #SamplingMars, s jezgrama stijena jedva veličine malog prsta;“ tweetao je tim misije. „Sada sam prikupio svoj 10. uzorak stijene, viđen ovdje na marsovskom suncu kasno poslijepodne,“ dodali su ‘govoreći’ iz perspektive rovera.

Nastavak istraživanja

Perseverance je nedavno proširio opseg svojih zadataka i počeo izviđati prikladnu lokaciju na koju bi moguća buduća misija slanja uzoraka na Zemlju mogla sletjeti. Ta lokacija ne bi samo ponudila budućoj letjelici mjesto za sigurno slijetanje, već bi također pružila prikladno okruženje za postavljanje prve lansirne rampe na planetu koji nije Zemlja.

Misija Mars Sample Return, koju su zajednički predložile NASA i Europska svemirska agencija (ESA), mogla bi biti lansirana na Crveni planet 2028. godine i pokupiti uzorke koje je pripremio Perseverance u krateru Jezero. Odatle bi mala raketa poznata kao Mars Ascent Vehicle (MAV) donijela uzorke do orbitera (koji bi, dakako, ostao u orbiti planeta). Orbiter bi se zatim uputio natrag prema Zemlji i dostavio uzorke za laboratorijske analize.

Perseverance, koji je sletio na Mars u veljači 2021. godine, nosi 43 epruvete od kojih se 38 treba napuniti uzorcima. Rover za vađenje fragmenata stijena koristi malu bušilicu na kraju svoje robotske ruke. Budući da postoji samo ograničen broj epruveta, tim rovera pažljivo procjenjuje svaku lokaciju prije bušenja kako se ne bi gubio dragocjeni prostor na manje obećavajuće stijene.

Novi i budući ciljevi

Rover, koji je napunio svoju prvu cijev u rujnu 2021. godine, trenutno istražuje deltu drevne rijeke, a prošlog tjedna tim je na ovoj lokaciji prikupio i deveti uzorak upravo na toj lokaciji. Znanstvenici se nadaju da bi ova lokacija mogla imati potencijal za skrivanje tragova prošlih života na ovom mjestu.

Tereza Pultarova (14. srpnja 2022.), „Perseverance Mars rover collects its 10th rock sample,“ space.com (pristup 15. srpnja 2022).

Karen Fox, Dewayne Washington (11. srpnja 2022.), „NASA’s Perseverance Scouts Mars Sample Return Campaign Landing Sites,“ jpl.nasa.gov (pristup 12. srpnja 2022).

Brett Tingley (12. srpnja 2022.), „Perseverance rover scouts for Mars Sample Return mission landing sites,“ space.com (pristup 12. srpnja 2022).

Karen Fox et al. (7. veljače 2022.), „NASA Selects Developer for Rocket to Retrieve First Samples from Mars,“ nasa.gov (pristup 12. srpnja 2022.)

Anonymus (13. prosinca 2021.), „NASA Begins Testing Robotics to Bring First Samples Back From Mars,“ mars.nasa.gov (pristup 12. srpnja 2022.)

„Mars Sample Return Mission“, mars.nasa.gov (pristup 12. srpnja 2022.)