Astronomija

Nova u blizini Andromede

Nova je astronomski fenomen u kojem zvijezda iznenada povećava svoj sjaj, a zatim se postupno vraća u svoje prvobitno stanje. Ovaj proces može trajati nekoliko mjeseci. Takvi događaji, koji oslobađaju ogromne količine energije, rezultat su akrecijskog procesa u tijesnom binarnom sustavu koji uključuje bijelog patuljka i njegovog pratitelja. Istraživanje ovih pojava ključno je za razumijevanje osnovnih astrofizičkih procesa, poput evolucije zvijezda.

AT 2023prq, također poznata kao ZTF23aaxzvrr, otkrivena je 15. kolovoza 2023. godine pomoću Zwicky Transient Facility (ZTF) u halo regiji Andromeda galaksije (M31). Ova nova zabilježena je s magnitudom r′-trake od 17,13, a nakon njezina otkrića započela su detaljna promatranja kako bi se proučila njezina svojstva.

Astronomi Michael Healy-Kalesh i Daniel Perley s Liverpool John Moores University u Ujedinjenom Kraljevstvu bili su među prvima koji su promatrali AT 2023prq. Koristili su Liverpool Telescope (LT) te druge zemaljske teleskope za praćenje ove nove do kraja kolovoza 2023. godine.

Njihova promatranja pokazala su da je AT 2023prq dosegla apsolutnu vršnu magnitudu od oko -7,6. Prema prikupljenim podacima, procijenjena udaljenost ove nove od galaksije Andromeda iznosi približno 150.000 svjetlosnih godina.

Slaba i brza nova

Studija je utvrdila da AT 2023prq karakterizira iznimno kratko razdoblje opadanja sjaja — oko 3,4 dana. Zajedno s niskom apsolutnom magnitudom, ovo upućuje na to da bi nova mogla biti kategorizirana kao “slaba i brza”.

Spektroskopska promatranja su pokazala prisutnost linija emisije helija u spektru nove, kao i relativno visoke brzine izbacivanja temeljem linije emisije vodika-alfa. Ovi nalazi sugeriraju da AT 2023prq, za razliku od drugih halo novi klasificiranih spektroskopski, pripada klasi spektroskopije helija/dušika.

U zaključku, autori studije su naveli da je AT 2023prq klasična nova. U takvim novama, vodikom bogata materija akumulirana od donatora doseže kritični pritisak te izaziva termonuklearnu eksploziju na dnu akumuliranog sloja. Tijekom erupcije, klasične nove mogu doseći apsolutne magnitude do -10,5.

Istraživači su istaknuli da je AT 2023prq “bez domaćina”, odnosno locirana je na značajnoj udaljenosti od galaksije Andromeda. Prema njihovim riječima, promatranja potvrđuju da AT 2023prq pripada halu ove galaksije i jedna je od najudaljenijih novi od svog domaćina dosad otkrivenih.

Astronomi s Liverpool John Moores University proveli su fotometrijska i spektroskopska promatranja nedavno otkrivene nove, poznate kao AT 2023prq. Rezultati njihove promatračke kampanje pružaju nove uvide u karakteristike ove zvijezde.